Iranian Agriculture News Agency

یوزپلنگ ایرانی در آستانه دچار شدن به سرنوشت شیر و ببر/ کمتر از 70 گونه تا انقراض در آسیا

کمتر از 70 گونه یوزپلنگ ایرانی، تنها بازمانده این گونه در آسیا باقی مانده که با تشدید کشتار و شکار وحوش احتمال ابقاء آن تنها در قاره آفریقا دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد.

یوزپلنگ ایرانی در آستانه دچار شدن به سرنوشت شیر و ببر/ کمتر از 70 گونه تا انقراض در آسیا
یوزپلنگ ایرانی در آستانه دچار شدن به سرنوشت شیر و ببر/ کمتر از 70 گونه تا انقراض در آسیا

عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه یوزپلنگ تنها در مناطق کویری ایران و قاره آفریقا وجود دارد، گفت: هم‌اکنون شیر و ببر در کشور منقرض شده، اما یوزپلنگ نیز با ادامه شرایط کنونی حیات وحش قطعا به سرنوشت دو گربه سان قبلی دچار می‌شود.

محمود مالکی افزود: در سال‌های 74 که اطلاعاتی از وجود یوزپلنگ در دست نبود، این گونه را منقرض شده می‌دانستند، اما با عکس‌برداری‌های یک محیط‌بان از یوزپلنگ کشف شده وجود آن در آسیا به اثبات رسید.

وی تصریح کرد: در همین سال‌ها یوزپلنگی در روستاهای اطراف بافق به همراه سه توله‌اش مشاهده که سه گونه آن به دست بومیان کشته شد و تنها توله بازمانده به پارک پردیسان منتقل شد به همین علت 9 شهریور که مصادف با روز نجات ماریتا بود روز حفاظت از یوزپلنگ ایرانی نامگذاری شد.

مالکی ادامه داد: با وجود اینکه کمتر از 70 گونه یوزپلنگ ایرانی در کشور باقی مانده، اما این بدین معنا نیست که منقرض شده بلکه در لیست انقراض قرار گرفته و اگر حمایت‌های لازم برای حفاظت از آن در کشور صورت نگیرد، منقرض خواهد شد.

این فعال محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: در آسیا ایران تنها کشوری است که یوزپلنگ دارد و به همین جهت برای ابقاء نسل آن باید فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم به محیط‌بانان و بومیان زیستگاه این گونه داده شود تا علاوه بر آگاهی از شرایط و امکانات ضروری برای ادامه زندگی آن، به ابقاء نسل یوزپلنگ در ایران کمک شود./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911018-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید