Iranian Agriculture News Agency

پروژه‌های عملیاتی نجات دریاچه زریوار کلید خورد

برای نجات دریاچه زریوار که سال‌ها است با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده، 15 میلیارد ریال اعتبار مصوب و نهایی شده که در حال حاضر پروژه‌های عملیاتی نجات دریاچه زریوار آغاز شده است.

پروژه‌های عملیاتی نجات دریاچه زریوار کلید خورد
پروژه‌های عملیاتی نجات دریاچه زریوار کلید خورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از کردستان، مدیرکل اداره محیط زیست استان کردستان در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان کردستان با اعلام این مطلب گفت: پس از سال‌ها رایزنی‌های مختلف و مهمتر از آن یاری رسانه‌های استان برای نجات دریاچه زریوار به ثمر نشست و نسخه عملیاتی نجات دریاچه زریوار با همکاری کارشناسان محیط زیست، مهندسان مشاور بین‌المللی و اساتید دانشگاه شروع شده است.

ناصح قادری افزود: شرکت‌های بومی به نقشه‌برداری و عملیات اجرایی مشغول بوده و کارهای سازه و رسوب​​گیر مبتنی بر سازگاری با محیط زیست در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه هیچ مطالعه‌ای در دنیا برای لایه‌روبی کامل دریاچه تجویز نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اما در اقداماتی تلفیقی با محیط زیست بر روی برخی مناطق که اثرات تهدیدکننده دارد عملیات لایروبی انجام می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: برای تعامل و همسویی برنامه‌های عملیاتی زریوار را باید به سوی جاهای امیدوارکننده هدایت کنیم و در کارگروه عمرانی استان به این مقوله پرداخته می‌شود.

قادری تصریح کرد: نقشه‌برداری مرز حریم دریاچه زریوار انجام شده است و بر اساس نظر حاصل از سنتز مطالعات، یکی از منابع آلوده‌کننده و تهدیدکننده زریوار رسوبات دریاچه است.

وی یادآور شد: اقدامات مهندسی سازگار با محیط زیست که از ورود به دریاچه زریوار انجام شده، منابع اعتباری آن تأمین شده و به‌طور قطع انجام می‌شود.

کارگاه‌های مشورتی با حضور مردم امکان‌پذیر است نه برخورد پلیسی

مدیرکل اداره محیط زیست کردستان به نقش و حضور مردم در محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت: کارگاه‌های مشورتی با حضور مردم امکان‌پذیر است، نه با زور اسلحه و برخورد انتظامی و پلیسی.

قادری تأکید کرد: بخش اساسی و مهم نجات دریاچه زریوار شامل کار نرم‌افزاری و مهمتر از آن مسائل اجتماعی است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایانا مبنی بر اینکه اعتبار لحاظ‌شده صرف خود دریاچه می‌شود یا امور دیگر حاشیه‌ای، گفت: برای تصفیه‌خانه فاضلاب مریوان از اعتبارات خود آب و فاضلاب استفاده می‌کنیم و این پروژه به‌زودی به پایان می‌رسد.

قادری افزود: برای تمام روستاهای شبکه زریوار لوله‌کشی فاضلاب انجام شده و با پیشرفت بالایی به سمت تصفیه‌خانه اصلی شهر خواهد رفت.

گفتنی است، دریاچه زریوار به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان در استان کردستان و شهرستان مریوان قرار دارد که در سال‌های اخیر از سطح آب آن به‌شدت کاسته شده و بر سطح نیزارهای آن افزوده شده است.

ثبت شدن بین‌المللی این تالاب اقدامی اساسی برای جلب توجه سازمان‌های متولی بین‌المللی به این تالاب، ضمن معرفی و شناسایی جهانی زریوار، این زیستگاه حیاتی و چشم‌انداز زیبای طبیعی از حمایت‌های مربوط به تالاب‌های بین‌المللی برخوردار خواهد شد، اما با وجود اینکه فعالیت‌های شیلاتی و کشاورزی، توسعه اراضی کشاورزی و طرح‌های به زراعی، افزایش صید و صیادی، افزایش فاضلاب‌های شهری و روستایی، افزایش و پسماند زباله‌های شهری و روستایی استفاده روزافزون و فراتر از حد مجاز در نهاده‌های کشاورزی و دامپروری و ورود کود، سموم و فضولات به دریاچه، تخریب اراضی مشرف بر دریاچه و استحصال‌های غیرمجاز آب دریاچه همه عوامل و نمادهای فشار بر دریاچه زریوار هستند که اعمال قوانین پناهگاه حیات وحش در دریاچه زریوار را با مشکل روبه‌رو کرده است.

این مسئول دولتی هیچ اشاره‌ای به این موارد نکرده و این مسائل همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است./

خبرنگار: مژگان وفایی

V-911025-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید