Iranian Agriculture News Agency

معدن‌کاوی غیرقانونی، سنگی بر سر راه ثبت بام ایران در یونسکو

با توجه به ممنوع بودن هرگونه فعالیت معدن‌ها تا ارتفاع بیش از دوهزار و 200 متری قله دماوند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران فعالیت تعدادی از معادن در دامنه‌های قله را از مشکلات جدی برای شتاب بخشی به ثبت بام ایران در فهرست یونسکو عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایران (ایانا)، سیف‌اله فرزانه با اشاره بر ثبت کوه دماوند به‌عنوان نخستین اثر ملی طبیعی و ملی کشور گفت: با توجه به مستندسازی سازمان میراث فرهنگی کشور برای ثبت جهانی کوه دماوند و حساسیت‌های ویژه آن برای ثبت در فهرست یونسکو، لازم است مجوز‌های پیشین برداشت معادن در این محدوده به‌طور کلی متوقف شود و مجوز‌های بهره‌برداری از معادن بالادست نیز لغو شود.

وی افزود: وجود مجوز‌های دولتی صادرشده برای بهره‌برداری از معادن پیرامون کوه دماوند، چالش جدی در این بخش محسوب می‌شود و ضروری است تا سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران برای به ثبت رسیدن اثر ملی دماوند در یونسکو همکاری جدی‌تری داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: یکی از موارد دیگری که باید برای ثبت جهانی کوه دماوند مورد توجه قرار گیرد و بسترهای آن فراهم شود، راه دسترسی برای صعود‌های مختلف به این قله و دامنه‌های پیرامون و نیز ثبات بخشی به ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و زیستی دامنه‌های آن است.

فرزانه ادامه داد: به‌منظور پیگیرتر شدن و شتاب‌بخشی به روند ثبت جهانی دماوند در یونسکو و رفع موانع، کمیته ویژه‌ای در اداره‌کل میراث فرهنگی مازندران تشکیل شد و دوستداران طبیعت و دماوند هم برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به شهرت کوه دماوند به‌عنوان یکی از قله‌های مرتفع جهان، بر ضرورت تحریک عزم ملی برای همکاری در ثبت جهانی آن تأکید کرد و یادآور شد: ظرفیت‌هایی مانند باستان‌شناسی، مردم شناسی، طبیعت‌گردی و گردشگری در کوه دماوند و پیرامون آن می‌تواند به جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی برای این منطقه کمک کند.

فرزانه به‌عنوان نمونه به برگزاری آیین سنتی "ورف چال" (انباشتن برف در چاه) با قدمت بیش از 600 سال در روستاهای دامنه دماوند اشاره کرد و اظهار داشت: این آیین نشانگر ظرفیت مردم‌شناسی این منطقه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر کوه دماوند، چهار اثر طبیعی - تاریخی دیگر مازندران هم که در فهرست آثار ملی ثبت شد و برای ثبت در یونسکو ارائه شده است./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911109-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید