Iranian Agriculture News Agency

جنگل‌های کردستان شاداب‌ترین جنگل‌های زاگرسی هستند

جنگل‌های استان کردستان که از نوع جنگل‌های زاگرسی بوده، با کمترین نوع بیماری، بدون فرسایش، شاداب‌ترین جنگل‌های این مناطق محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان در سالن دولت استانداری، گفت: به‌رغم گسترش قارچ زغالی در جنگل‌های شش استان‌ کشور این بیماری در کردستان مشاهده نشده است.

پیمان باباپیری افزود: یکی از مضرات آلودگی هوا ناشی از ریزگردهای عربی که از سال 83 به بعد افزایش داشته، کاهش مقاومت درختان به بیماری‌‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در تعدادی از استان‌ها به‌ویژه استان‌های زاگرس‌نشین کشور بیماری قارچ زغالی مشاهده و بسیاری از درختان جنگلی این مناطق را از بین برده است.

مدیرکل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با اشاره به وجود یک میلیون و 787 هزار هکتار جنگل و مرتع در استان ادامه داد: از این میزان یک میلیون و 400 هزار هکتار آن را مراتع و 373 هزار و 328 هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد.

باباپیری میزان جنگل‌کاری دست‌پاش استان را دوهزار و 100 هکتار دانست و تصریح کرد: کردستان مقام 18 از نظر وسعت جنگل را سطح کشور دارا است.

وی با اشاره به اینکه 48.5 درصد سطح استان را مراتع تشکیل می‌دهند، یادآور شد: 633 هزار تن علوفه از سطح مراتع استان تولید می‌شود که با این وجود کردستان 6.5 درصد تولید علوفه کشور را به خود اختصاص داده است.

باباپیری تأکید کرد: 30 تا 50 تن شیره سقز، پنج تن کتیرا و 107 هزار کیلوگرم گردو از سطح جنگل و مراتع استان در سال تولید می‌شود.

وی از فعالیت دو نهالستان تولید و پرورش نهال درختان جنگلی در استان خبر داد و اظهار داشت: سالانه بیش از یک میلیون اصله نهال در این دو نهالستان استان تولید و توزیع می‌شود.

نهال‌های رایگان در کردستان توزیع می‌شود

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان کردستان همچنین گفت: در هفته منابع طبیعی (15 تا 21 اسفندماه)، 300 هزار اصله نهال به‌صورت رایگان در استان توزیع می‌شود.

باباپیری در ادامه افزود: پوشش حفاظتی سطح مراتع و جنگل‌های استان در قبل از انقلاب 10 درصد بود که در حال حاضر به 60 درصد رسیده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای لازم، به ازای هر 10 هکتار باید یک محافظ در مراتع و جنگل‌ها وجود داشته باشد که کردستان از این نظر کمبود نیروی انسانی دارد./

خبرنگار: مژگان وفایی

V-911116-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید