Iranian Agriculture News Agency

برنامه‌ اشتغال 70 هزار مهندس کشاورزی بیکار

عضو سابق هیات علمی معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری معتقد است، با استفاده از ظرفیت کشور، زمینه اشتغال 70 هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی جویای کار فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به برنامه‌ دولت برای ایجاد اشتغال در کشور، با این حال 70 هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی جویای کار در کشور وجود دارد که در صورت استفاده از ظرفیت موجود امکان مشغول شدن آنها در زمینه‌ تحصیلی‌شان وجود دارد،‌ گزارش حاضر به برخی از این ظرفیت‌ها اشاره می‌کند.

*طرح استقرار 20 هزار مهندس کشاورزی در روستاها

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از 142 هزار مهندس عضو کارشناس و بالاتر و 6 هزار و 60 شرکت فنی و مهندسی کشاورزی در سراسر کشور، مبادرت به اجرای طرح جامع مهندسی فرآیند تولیدات کشاورزی با هدف افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، توسعه اشتغال و کارآفرینی در بخش و اقدام به استقرار 20 هزار نفر از مهندسان جوان کشور در مناطق روستایی جهت انتقال دانش فنی و فناوری‌های نوین ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان کرده است.

*برقراری 60 هزار نقطه تماس با 4.4 میلیون بهره‌بردار کشاورزی

این سازمان با ایجاد شبکه خدمات فنی و مهندسی جهت برقراری 60 هزار نقطه تماس مهندسی با 4.4 میلیون بهره‌بردار و تولید‌کنندگان برای ارائه خدمات فنی و مهندسی کشاورزی را با استقرار 2300 شرکت در حال اجرا دارد و برای افزایش کمی و کیفی آن اقدام می‌کند.

از این تعداد دانش‌آموخته کشور در بخش کشاورزی بیش از 70 هزار نفر جویای کار هستند که می‌توان با طرح‌های ارائه شده زیر و همکاری سازمانهای ذیربط، بخشی از این مشکل اجتماعی و اقتصادی کشور را برطرف کرد.

*برنامه اشتغال 70 هزار فارغ التحصیل کشاورزی بیکار

با توجه به اینکه برآورد شده است:

-میانگین نرخ بازگشت سرمایه در بخش کشاورزی 4 تا 12 درصد است و همین نرخ در بخش تحقیق و توسعه 3000 درصد و لذا باید بخش کشاورزی را با تحقیق و توسعه همراه کرد، تا این نرخ بازگشت توجیه اقتصادی داشته باشد.

- در سال 2045 میلادی تعداد شاغلان در بخش کشاورزی 3 درصد و صنعت 4 درصد و خدمات 93 درصد خواهد بود.

- در دهه آینده بیش از 70 درصد رشد ناخالص داخلی کشورها در رسانه و فاوا(فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات) خواهد بود.

- بیش از 81 درصد ثروت کشورهای توسعه یافته از کالای نامشهود تشکیل شده است.

*بنابراین لازم است برنامه‌های بلند‌مدت زیر انجام شود

- ایجاد درگاه دانش و اطلاعات کشاورزی ایران: با توجه به اطلاعات و برآوردهای فوق، برای استفاده از فاوا برای توانمندسازی نیروی انسانی و برقراری ارتباط سریع و تعامل چند طرفه باید با تمامی امکانات موجود برای ایجاد درگاه دانش و اطلاعات کشاورزی ایران اقدام کرد.

- راه‌اندازی خوشه‌های اقتصادی موضوعی برای حضور در بازارهای جهانی و صادرات پایدار

- توسعه کشاورزی سالم و ارگانیک و حرکت به سمت کشاورزی طبیعی

- مدیریت آب مجازی کشور(از طریق واردات محصول پرمصرف آب و تولید محصول کم مصرف آبی)

*برنامه کوتاه‌مدت زیر نیز در بخش کشاورزی انجام شود:

- تولید پروتئین و کود با مدیریت مواد قابل بازیافت: با توجه به برنامه کسب و کار تهیه شده از طریق اجرای این طرح 180 هزار شغل پایدار در شهر و روستا ایجاد خواهد شد.

- ایجاد شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی: افزایش بهره‌وری بخش با ایجاد شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی

- کشت علوفه ( ایجاد مراتع مصنوعی)

- توسعه بیابان‌زدایی که حداقل 500 هزار شغل ایجاد می‌کند

- پاستوریزاسیون طبیعی محصولات کشاورزی: خشک‌کن گیاهان و میوه‌ها، قارچ‌زدایی، کپک زدایی،

- به کارگیری آب مغناطیسی

- به کارگیری بذر مغناطیسی

- به کارگیری سامانه تصفیه پساب با باکتری در مبداء

- به کارگیری گیاه عدسک آبی برای تصفیه پساب و تولید پروتئین

- به کارگیری سوپر جاذب طبیعی و ارگانیک

- کاشت گیاه سالیکورنیا: سبز کردن منطقه جنوب کشور با کاشت گیاه سالیکورنیا، این گیاه با آب شور دریا رشد می‌کند و از دانه آن روغن و از ساقه آن علوفه و از ریشه آن نئوپان تهیه می‌‌شود.

امید است با عنایت و توجه مسئولان کشور ایران برای توسعه کاربری این طرح‌ها، گام مثبتی برای رشد کشور و توسعه کارآفرینی و اشتغال برداشته شود.

خسرو سلجوقی، عضو هیات علمی بازنشسته معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و مشاور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید