Iranian Agriculture News Agency

پارک ملی بمو را دریابید/ خط لوله نفت سروستان بالاخره از پارک عبور کرد

انتقال خط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو پس از توقف چهارماهه عملیات در حالی از سر گرفته شد که طول مسیر این خط لوله از داخل پارک ملی بمو حدود هفت کیلومتر است و می‌توانست به جای عبور از داخل پارک از بیرون آن انتقال یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، پیش از این، خط لوله نفت سروستان توسط پیمانکار نفتی طرح در دو طرف پارک متوقف شده بود، اما حالا نزدیک به یک ماه است که این خط لوله از غرب در منطقه چشمه آب‌بز به شرق پارک در منطقه بند امیر رسیده است.

به گفته ‌مدیرعامل کانون سبزفارس در جریان توافق صورت گرفته بین رئیس سازمان محیط زیست و استانداری فارس در سال گذشته، مبنی بر طرح توسعه پالایشگاه شیراز در 200 هکتار از اراضی بمو، ‌‌از یک ماه گذشته بی‌سر و صدا عملیات عبور خط لوله نفت سروستان به سمت پالایشگاه شیراز از داخل پارک ملی بمو آغاز شده و عملاً پارک ملی بمو با احداث این جاده عملیاتی به دو نیم شده است.

بهمن ایزدی با بیان اینکه این نقطه از پارک زیستگاه کل و بز است که تقریباً با این عملیات دستخوش تغییرات اساسی و جدی شده است، گفت: در حال حاضر با این خط لوله بخش شمالی پارک که حدود یک‌چهارم مساحت بمو را شامل می‌شود، از بخش جنوبی جدا شده تا به این طریق تسهیلات لازم برای تعرض به سایر اراضی باقیمانده پارک در آینده نزدیک برای فرصت‌طلبان فراهم شود.

پیش از این رئیس انجمن حلقه سبز زمین در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه 620 گونه از دوهزار و 400 گونه گیاهی استان فارس در پارک ملی بمو جمع‌آوری شده است، گفته بود: عبور خطوط لوله انتقال گاز حدود پنج کیلومتر از پارک ملی بمو استان فارس را که از قدمت 40 ساله حفاظتی برخوردار است، تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد که این امر نابودی گونه‌های بومی این عرصه را به همراه خواهد داشت.

محمد شیرازی با اشاره به اینکه پارک ملی بمو در سال ۴۶، 50 هزار و در سال ۴۹ حدود 48 هزار هکتار مساحت داشت، اما اینک حدود 40 هزار هکتار مساحت دارد، گفته بود: در 45 کیلومتری جنوب شیراز میدان نفت و گازی وجود دارد که گفته می‌شود این خط لوله از پارک ملی بمو به آنجا کشیده خواهد شد، اما مشخص نیست که چرا به بهانه عبور خط لوله نفت از پالایشگاه نفت شیراز به جنوب سروستان می‌خواهند اقدام به تخریب کنند./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911205-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید