Iranian Agriculture News Agency

استانداردسازی ورمی‌کمپوست در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

با توجه به آلودگی‌های کود و خاک و تأثیرات آن بر روی سلامت محصولات تولیدی، تعریف استانداردهای لازم برای کیفیت خاک امری ضروری محسوب می‌شود که در همین راستا استانداردسازی ورمی‌کمپوست در دستور کار مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده محصولات ارگانیک پاکدشت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در بسیاری از کشورها واردات و صادرات خاک تنها با دارا بودن مجوزهایی از مؤسسات خاک و آب به‌عنوان مرجع تأییدکننده برخی استانداردهای لازم صورت می‌گیرد که این امر ضرورت استانداردسازی خاک را در کشور نشان می‌دهد.

پناهی با اشاره به اشتغال‌زایی حدود 280 نفر در اتحادیه و کارگاه‌های تولیدی پاکدشت افزود: 13 اتحادیه و 90 کارگاه در پاکدشت به فعالیت می‌پردازند که موجبات اشتغال‌زایی حدود 280 نفر نیز فراهم شده است و در هر دوره سه ماهه، پنج‌هزار تن ورمی‌کمپوست تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: 70 درصد ورمی‌کمپوست تولیدی پاکدشت برای تولید محصول در همین منطقه استفاده و باقی آن برای محصولات اصفهان، دامغان و تولید مرکبات چالوس به‌کار گرفته می‌شود.

پناهی ادامه داد: تاکنون برای تولید 95 درصد ورمی‌کمپوست در کشور از ضایعات دامی استفاده می‌شد که باید به سمت بهره‌گیری از ضایعات گلخانه‌ای و شهری سوق یابد تا هم از دفن زباله جلوگیری و هم کود آلی تولید شود.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده محصولات ارگانیک پاکدشت در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان ضایعات تولیدی میادین میوه و تره‌بار و همچنین ضایعات پس از تولید محصول بالا است که باید در چرخه تولید به‌کار گرفته شوند./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

N-911206-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید