Iranian Agriculture News Agency

وضعیت جنگل‌های زاگرسی بحرانی است/ تأمین 45 درصد آب کشور از رویشگاه‌های زاگرسی

با وجود اینکه مساحت جنگل‌های زاگرسی شش میلیون هکتار اعلام می‌شود، اما این عرصه‌ها دائماً مورد تخریب قرار می‌گیرند و امکان احیاء و تجدید حیات نمی‌یابند.

معاون سابق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه عمده جنگل‌های زاگرسی حفاظتی است، گفت: جنگل‌های زاگرسی بیشتر وظیفه حفاظت از آب و خاک را بر عهده دارند و حدود 45 درصد آب کشور از این رویشگاه‌ها تأمین می‌شود.

کاظم نصرتی نصرآبادی با اشاره به دخل و تصرف جنگل‌های زاگرسی افزود: بهره‌برداری از این عرصه‌ها به‌گونه‌ای است که حتی امکان احیاء و تجدید حیات به آنها داده نمی‌شود. از طرفی با توجه به خشکسالی‌های اخیر، وضعیت این جنگل‌ها بحرانی است.

وی با تأکید بر گسترش روند نابودی جنگل‌های زاگرسی و تأثیرگذاری آن بر روی منابع آب کشور تصریح کرد: حدود 50 درصد جنگل‌های زاگرسی شاخه‌زاد و باقی به‌صورت دانه‌زاد هستند که برای تجدید حیات نیاز به بذر خود دارند. پس این بذرها نباید از سطح جنگل جمع‌آوری شوند.

رئیس سابق جامعه جنگلبانی میزان آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرسی را مانند جنگل‌های هیرکانی و البرز دانست و ادامه داد: باید برای منابع طیبعی کشور فکری اساسی شود و از تصمیمات یک‌طرفه درباره جنگل‌ها و منابع طبیعی اجتناب شود.

نصرتی تأکید کرد: میزان آتش‌سوزی در جنگل‌هایی که تنک و یا بوته‌زار است و در سطح آنها علوفه وجود دارد، به مراتب بیشتر از سایر عرصه‌ها است و این وضعیت در مناطقی که با تراکم جمعیت نیز روبه‌رو هستند، تشدید می‌یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته جز آتش‌سوزی‌های طبیعی، مسائل قومی - قبیله‌ای و سیاسی نیز گاهی منجر به آتش‌سوزی در سطح‌های گسترده می‌شوند که این مورد در جنگل‌های کشور کم نیست./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911207-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید