Iranian Agriculture News Agency

واکنش تولیدکنندگان به کاهش تعرفه واردات چوب/ زنجیره‌های تولید MDF در حال گسستن

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت چوب در واکنش به تفاهم‌نامه معاون وزیر صنعت و انجمن مبلمان برای کاهش تعرفه واردات MDF و یراق‌آلات گفت: در حالی که مبلمات از تعرفه وارداتی 55 درصدی برخوردار است، نمی‌تواند تعرفه واردات اوراق فشرده چوبی را که یک‌سوم تعرفه خود است، غیرمنطقی تلقی کند که بر این اساس این تفاهم‌نامه امری ضدتولید و ضدصنعت محسوب می‌شود.

عبدالعظیم آقاجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه برای تعیین تعرفه باید تمامی صنایع و زنجیره تولید از ابتدا تا انتها در نظر گرفته شوند و دولت نباید صنایع پایه کشور را متضرر کند، افزود: کاهش تعرفه واردات MDF و یراق‌آلات غیرمنطقی و غیرمنصفانه است و تصمیم‌گیری‌های کلان دولت نباید صنایع پایه را متضرر کند تا عده‌ای که درگیر تولید محصولی هستند، نهایت سود را داشته باشند، اما در مقابل صنعتی متلاشی شود.

وی تصریح کرد: تعرفه واردات مبلمان 55 درصد و اوراق فشرده چوب تنها 20 درصد است و اگر قرار باشد کاهش تعرفه‌ای داشته باشیم، باید در تعرفه‌های غیرمنطقی نظیر مبلمان این امر رخ دهد و در چنین شرایط اقتصادی که تولیدکنندگان در فشارهای مالی هستند، صحیح نیست تا یک تشکل نگاه یک‌بعدی داشته باشد.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت چوب، اگر قرار باشد حمایتی صورت گیرد، باید تمام زنجیره‌های تولید را شامل شود و کاهش تعرفه واردات MDF و یراق‌آلات امری مردود است؛ چرا که برای تعیین تعرفه باید تمام صنایع و زنجیره تولید در نظر گرفته شود.

آقاجانی ادامه داد: شورای مبلمان اعلام می‌کند به‌دنبال کاهش تعرفه واردات MDF است، اما این اقدام مغایر با مصالح و صرفه و صلاح انجمن و تولیدکنندگان MDF است؛ چرا که برای احداث هریک از واحدهای تولید MDF بیش از 100 میلیارد تومان و در برخی موارد 200 میلیارد تومان هزینه ضرورت دارد، اما احداث یک واحد تولید مبلمان با 100 میلیون تومان نیز امکان‌پذیر است.

در کاهش تعرفه‌ها باید 12 ارگان رسمی کشور اظهارنظر کنند

وی تأکید کرد: در کاهش تعرفه واردات MDF وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای مبلمان نمی‌توانند به‌تنهایی تصمیم‌گیری کنند، چرا که این امر صنعت چوب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در کاهش تعرفه‌ها باید کمیسیون ماده یک نیز اظهارنظر کند. همچنین سود بازرگانی هم به تصویب هیئت وزیران برسد.

آقاجانی یادآور شد: انجمن و تولیدکنندگان چوب این تفاهم‌نامه را نقض می‌کنند و نمی‌تواند رسمیت داشته باشد. چرا که میزان حقوق ورودی کالاها باید تابع قوانین و مقرارت واردات و صادرات باشد.

این فعال صنعت چوب اظهار داشت: تعدیل شرایط فعلی و وضعیت اقتصادی کشور مستلزم این است که تولیدکنندگان از حمایت لازم برخوردار شوند، اما این چه حمایتی است که کالای خارجی را با واردات سرازیر کنیم.

وی همچنین گفت: اگر تعرفه واردات کاهش یابد، هم زیان‌های زیادی متوجه تولیدکنندگان خواهد شد و هم دولت در شرایط مواجهه با کسری بودجه با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

آقاجانی در ادامه افزود: از طرفی تولیدکنندگان در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند که با انواع تحریم‌ها روبه‌رو هستند و سرازیر شدن و واردات محصولات خارجی تنها ارزش افزوده‌ای را نصیب کشورهای دیگر می‌کند که بر همین اساس کاهش تعرفه واردات اوراق فشرده چوبی و یراق‌آلات امری ضدتولید محسوب می‌شود که تولیدکننده را در چنین شرایطی با مشکل روبه‌رو می‌کند.

تعرفه چوب در پایین‌ترین حد خود!

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت چوب تصریح کرد: تعرفه چوب در پایین‌ترین میزان خود قرار دارد و سود بازرگانی چوب نیز صفر است.

وی ادامه داد: تنها حقوق ورودی چهار درصد است که با توجه به پایین بودن تعرفه کاهش آن غیرمنطقی است.

تفکر جایگزینی تجارت به جای صنعت و تولید

آقاجانی تأکید کرد: انجمن مبلمان چگونه می‌تواند ادعا کند دولت باید تنها از آن حمایت کند و دست از حمایت صنایع دیگر بردارد.

وی یادآور شد: به‌رغم اینکه آمریکا از پایه‌گذاران WTO است، برای حمایت از صنعت لاستیک و یا فولاد خود تعرفه‌هایی تا 30 درصد در نظر می‌گیرد، اما تعرفه 20 درصدی واردات MDF در کشور با این‌گونه تفاهم‌نامه‌ها روبه‌رو می‌شود.

آقاجانی اظهار داشت: این تفاهم‌نامه ضدتولید و ضدصنعت محسوب می‌شود و این اعلامات در واقع از شکل‌گیری تفکر جایگزینی تجارت به جای صنعت و تولید پرده برمی‌دارد.

زمان بر هم زدن ساختارهای شکل‌یافته نیست

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت چوب همچنین گفت: اگر تعرفه واردات محصول MDF حذف و یا حتی کاهش یابد، ادامه تولید آن در کشور به خطر خواهد افتاد. این در حالی است که امکان رقابت با محصولات خارجی را نیز از دست می‌دهد.

وی در ادامه افزود: در این صورت هرساله صدها میلیون دلار از کشور خارج و صرف واردات MDF خواهد شد.

آقاجانی تصریح کرد: برنامه‌ریزی انجمن صنعت چوب مبتنی بر این است که در طول سه تا چهار سال آینده نه‌تنها به خودکفایی MDF دست یابیم، بکله این محصول را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان به امید همین تعرفه‌ها و حمایت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری داخلی کرده‌اند، ادامه داد: با وعده و وعیدهای دولت تولیدکنندگان اقدام به خرید تجهیزات، سنگین و گران‌قیمت کرده‌اند که نباید با تصمیمات یک‌جانبه متضرر شوند.

آقاجانی با اشاره به واحدهای فعال و در حال راه‌اندازی تولید MDF در کشور تأکید کرد: پارس، خزر، آرین‌سینا و آرین‌شیمی در حال تولید محصول هستند، کیمیاچوب گرگان و فومنات از ابتدای سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، نئوپان برتر مشهد، آرتا و لالی تبریز نیز در حال نصب ماشین‌آلات و راه‌اندازی هستند. همچنین کاسپین نیز تمامی ماشین‌آلات خود را وارد کشور کرده که در حال حاضر نیز در دست اقدام دارد.

لزوم بررسی تبعات کاهش تعرفه وارداتی MDF در چرخه تولید

این فعال صنعت چوب یادآور شد: قرار است برای جلوگیری از کاهش تعرفه واردات، امروز با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نشستی داشته باشیم تا این امر بیشتر مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که اکنون زمان بر هم ریختن ساختارهای شکل‌یافته نیست.

وی اظهار داشت: امروز هرگونه تغییرات ساختاری منجر به تخصیص سود بی‌جا به یک‌سری افراد و متضرر شدن برخی دیگر خواهد شد.

آقاجانی در پایان خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری درباره کاهش تعرفه واردات MDF مستلزم کار کارشناسی عمیق است و در شرایطی که تعدادی از واحدهای تولید MDF درخواست افزایش تعرفه را دارند، در مقابل برخی واحدها نیز با کاهش تعرفه‌ها موافق هستند. پس اتخاذ هرگونه تصمیمی باید مبنی بر رسیدگی‌های عمیق کارشناسی و منطقی باشد و تبعات این تصمیمات در چرخه تولید بررسی شود./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911213-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید