Iranian Agriculture News Agency

حفظ منابع پایه با تدوین مقررات ملی کشاورزی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی تهران با اشاره به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی با حفظ منابع پایه گفت: صیانت و بهره‌وری از منابع پایه مانند خاک و آب از طریق تدوین مقررات ملی کشاورزی صورت می‌گیرد که باید دستگاه‌های دولتی ازجمله وزارت جهاد کشاورزی به تدوین این قوانین بپردازد.

شاهرخ رمضان‌نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه نخستین اولویت در رابطه با محیط کشاورزی حفظ منابع پایه است، افزود: منابع پایه به چندین علت رو به اضمحلال می‌روند که یکی از آنها بهره‌برداری غیراصولی است و این امر با تلفیق علم مهندسی مرتفع می‌شود.

وی تصریح کرد: در کوددهی بر اساس علم مهندسی باید به میزان نیاز به گیاه کود داد؛ چرا که مازاد کود خاک را به‌عنوان موجود زنده از بین خواهد برد و به همین ترتیب سلامت انسان و دام را به مخاطره خواهند انداخت.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی تهران ادامه داد: این نمونه کوچک در بسیاری از اصول کشاورزی صدق می‌کند و مهندسی کشاورزی به کشاورزی مهندسی می‌انجامد.

رمضان‌نژاد تأکید کرد: از طریق مقررات علمی می‌توانیم به مجموعه‌ای از اصول و استانداردها، مشخصات فنی و معیارهایی دست یابیم که ضمانت اجرایی به کار بستن علوم کشاورزی باشند و اگر مقررات ملی نباشد علوم کشاورزی تنها به توصیه‌هایی اخلاقی بدل خواهد شد.

وی یادآور شد: برای انجام یک فعالیت کشاورزی، تولیدکننده باید در هفت مرحله بر اراضی خود نظارت داشته باشد که در این مراحل، خاک به‌عنوان یک موجود زنده از بین می‌رود. پس نخستین امتیاز در کشاورزی حفظ و رعایت اصول صحیح مهندسی که منبعث از علوم مهندسی است، محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی تهران در پایان با بیان اینکه مهندسی کردن کشاورزی تنها با حرف پیش نمی‌رود، خاطرنشان کرد: از وظایف مهم سازمان نظام مهندسی کشاورزی، حفاظت از منابع پایه، مهندسی کردن تولید و علمی کردن کشاورزی است که در همین رابطه باید بهره‌برداری درست از آب و خاک داشته باشیم و بر اساس اصول مهندسی از آنها برداشت کنیم؛ چرا که زیاده‌روی در بهره‌برداری از این منابع عدم پایداری آنها را در پی خواهد داشت؛ پس پایداری تولید با پایداری منابع همراه است./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911214-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید