Iranian Agriculture News Agency

افتتاح 199 پروژه در هفته منابع طبیعی/ آیین درخت‌کاری ثبت ملی می‌شود

در هفته منابع طبیعی که از 15 تا 21 اسفندماه ادامه دارد، 199 پروژه با اعتبار 280 میلیارد ریال در حوزه‌های آبخیزداری، جنگل، مرتع، حفاظت و... در سراسر کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه نشست خبری امروز خود با خبرنگار گفت: با انجام این طرح‌ها حدود 12 هزار هکتار عملیات آبخیزداری در کشور انجام می‌شود. همچنین یک‌هزار و 700 هکتار طرح‌های بیابان‌زدایی و 104 هزار هکتار طرح‌های مرتعداری به بهره‌برداری می‌رسند.

علیرضا اورنگی با بیان اینکه خراسان رضوی با 31 پروژه بیشترین میزان اجرای طرح در هفته منابع طبیعی را به خود اختصاص داده است، افزود: با اجرای این 199 پروژه، برای 100 هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم شده است و در راستای هفته منابع طبیعی، 10 میلیون اصله نهال نیز در میان مردم و سازمان‌ها توزیع می‌شود تا کمکی برای نهضت توسعه فضای سبز کشور باشد.

وی تصریح کرد: در نخستین روز از هفته منابع طبیعی، مقام رهبری درخت‌کاری و غرس نهال خواهند داشت و در دومین روز از این هفته نیز 34 طرح مربوط به حوزه‌های منابع طبیعی با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره‌برداری خواهد رسید.

اورنگی ادامه داد: گزارش عملکرد سازمان جنگل‌ها در دولت نهم در دست تهیه است، اما در مجموع دو دوره دولت اخیر، برای 40 میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی سند مالکیت اخذ شده و 8.5 میلیون هکتار نیز در قالب دوهزار و 800 پروژه عملیات آبخیزداری صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: توسعه فضای سبز و جنگلداری در سال 90، 334 هزار هکتار بوده که 16 میلیون هکتار نیز در قالب طرح‌های مرتعداری در اختیار مرتعداران قرار گرفته است.

اجرای طرح جنگل‌کاری شمال تهران در مساحت دوهزار و 800 هکتار

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: اراضی شمال تهران را به‌عنوان یک طرح در حفظ و صیانت منابع طبیعی در دستور کار قرار دادیم که تاکنون دوهزار و 800 هکتار جنگل‌کاری در شمال تهران با هدف جلوگیری از تصرف و تخریب عرصه‌های منابع طبیعی صورت گرفته است.

اورنگی اظهار داشت: در کنار این پروژه‌ها 13 هزار هکتار کشت گیاهان دارویی را نیز دنبال کرده‌ایم.

وی همچنین گفت: طرح مدیریت جنگل در یک میلیون و 900 هزار هکتار از جنگل‌های شمال و خارج از آن به‌عنوان یک طرح اولویت‌دار در حال پیگیری است که در این میان 424 هزار هکتار اراضی استعدادیابی شده‌اند و از این میزان حدود 100 هزار هکتار به سرمایه‌گذاران واگذار شده است.

اورنگی با اشاره به لزوم مشارکت مردمی در طرح‌های منابع طبیعی افزود: سامانه ارتباطی 1504 نیز در کنار سامانه 120 در اختیار مردم قرار گرفته است که می‌توانند برای ارتقاء ضریب حفاظت از منابع طبیعی با سازمان جنگل‌ها در ارتباط باشند.

ثبت ملی آیین درخت‌کاری

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: آیین درخت‌کاری برای نخستین‌بار و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی با عنوان یکی از فرهنگ‌های اصیل ایرانی ثبت ملی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نخستین روز از هفته منابع طبیعی یک‌هزار و 500 نفر از هنرمندان در جشن درخت دوستی به‌عنوان ثبت ملی در سالن اجلاس سران حضور خواهند داشت./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911214-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید