Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری:

دولت هنوز لایحه جامع منابع طبیعی را به مجلس نداده است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه نشست امروز مسئولان منابع طبیعی با خبرنگاران گفت: دولت تاکنون لایحه جامع منابع طبیعی را به مجلس نداده است و چیزی که به‌عنوان لایحه از سوی مجلس منتشر شده، در واقع تلفیقی از لایحه جامع منابع خاک و طرح پیشنهادی خود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، علیرضا اورنگی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه لایحه جامع منابع طبیعی همان طرح نمایندگان مجلس است، افزود: لایحه‌ای که از سوی مجلس منتشر شده است، موضوعاتی نیست که نظر دولت باشد و در واقع این لایحه هنوز از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است.

تقلیل واگذاری اراضی تصرف شده به پیش از سال 65

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس تعیین تکلیف اراضی که تبدیل به تولیدات کشاورزی شده‌اند را به پیش از سال 65 کاهش داده و واگذاری اراضی تصرف‌شده تا سال 85 از این لایحه برداشته شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: نکته‌ای که نمایندگان نیز در این رابطه بر آن تأکید دارند، این است که هیچ انتقال سندی در این باره صورت نمی‌گیرد و تعیین تکلیف اراضی تنها تحت عنوان حفظ مالکیت دولت انجام خواهد شد.

اورنگی تأکید کرد: ماده 30 این لایحه نیز که تبدیل، تغییر کاربری و واگذاری قطعی عرصه و اعیان منابع طبیعی شامل جنگل‌ها، بیشه‌های طبیعی، مراتع درجه یک و... را ممنوع اعلام کرده، باز پیشنهاد دولت نبوده است و تاکنون نیز واگذاری این عرصه‌ها ممنوعیت داشته؛ یعنی تنها برای بهره‌برداری واگذار می‌شده، اما این شکل از واگذاری نیز مورد موافقت ما نیست.

افتتاح 98 پایگاه اطفاء حریق در دستور کار سازمان جنگل‌ها

وی یادآور شد: در حال حاضر چهار پایگاه اصلی و فرعی اطفاء حریق در کشور مستقر است که احداث 28 پایگاه نیز در دستور کار قرار دارد.

اورنگی اظهار داشت: 17 هزار و 200 کیلومتر نیز کمربند حفاظتی که از مهمترین موضوعات حائل اراضی ملی با مستثنیات مردم است، ایجاد شده است.

وی همچنین گفت: 170 هزار هکتار از اراضی ملی نیز خلع ید و به دولت بازگردانده شده‌اند که بخشی از تصرفات نیز که به شکل جرایم مشهود بوده است، فوراً رفع تصرف شده‌اند.

ارزش تغذیه‌ای بلوط برای دام‌ها تنها 15 تا 25 درصد است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کم بودن ارزش تغذیه‌ای بلوط برای دام‌ها افزود: جوامع ملی با توجه به نیاز دام‌های خود از بلوط‌های زاگرسی به شیوه سنتی برداشت می‌کنند، اما تنها 15 تا 25 درصد این بلوط‌ها برای دام‌ها از ارزش غذایی برخوردارند و این ارزش غذایی هم در دام‌های مختلف متفاوت است.

اورنگی تصریح کرد: پس از اظهارات رئیس جمهور درباره تولید بذر بلوط در زاگرس وضعیت بلوط‌زارها مورد بررسی قرار دادیم که از هر هکتار رویشگاه بلوط حدود 150 تا 300 کیلوگرم بذر تولید می‌شود، اما با توجه به اینکه در برخی سال‌ها بلوط دانه‌زادی ندارد، باید این دانه‌ها برای تولید مثل جنسی و احیاء جنگل مورد استفاده قرار گیرد.

مصرف سالانه پنج میلیون هزار مترمکعب چوب در کشور

وی ادامه داد: بهره‌برداری از جنگل‌ها تنها از محدوده جنگل‌های هیرکانی انجام می‌شود که 690 هزار مترمکعب در سال جاری چوب از جنگل برداشت شده است.

اورنگی تأکید کرد: مصرف سالانه چوب در کشور پنج میلیون و 57 هزار مترمکعب است که 17 درصد آن از جنگل‌های شمال، 14 درصد توسط مردم و از تولیدات باغی و 19 درصد آن از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 15 واحد صنایع چوب در کشور در مرحله ورود به تولیدات هستند، باید چوب مودر نیاز آنها نیز تأمین شود./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911214-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید