Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز خبر داد:

بیابان‌های البرز در وضعیت بحرانی نیستند/ شناسایی 530 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی تصرفی

با توجه به اینکه بیابان‌های استان البرز در وضعیت بحرانی قرار ندارند، با اعمال مدیریت صحیح و دقیق، عرصه‌های بیابانی پس از احیاء در اختیار دامداران دارای پروانه چرا قرار می‌گیرد و ر این زمینه مشکل حادی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرکل منابع طبیعی استان البرز در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی در استان البرز برگزار شد، با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: طبق آخرین نقشه‌های اصلاح‌شده، استان البرز، بیش از 517 هزار هکتار وسعت دارد که حدود 80 درصد از این وسعت برابر با 379 هزار هکتار از اراضی، تحت تولیت این اداره کل قرار دارد.

حسن میررجبی افزود: بیش از 84 درصد از وسعت کل کشور عرصه‌های منابع طبیعی است که تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور قرار دارد، در استان البرز نیز بر اساس آمار 80 درصد از سطح اراضی استان در حیطه اراضی ملی و منابع طبیعی قرار دارد که 80 درصد از کل این اراضی منابع طبیعی استان دارای سند مالکیت با نمایندگی سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی هستند و تثبیت حاکمیت دولت بر این عرصه‌ها صورت گرفته است.

73 درصد عرصه‌های استان البرز مرتع است

وی خاطرنشان کرد: قسمت اعظمی از منابع طبیعی استان البرز حدود 73 درصد از عرصه‌ها، به‌صورت مرتعی است که به‌منظور بهره‌وری هرچه بیشتر از این مراتع و رفع نیاز دامداران، ممیزی مرتع در این عرصه‌ها صورت گرفته و پروانه چرای دام با توجه به ظرفیت مرتع جهت بهره‌برداری صادر مرتعداران صادر شده است.

میررجبی ادامه داد: در حال حاضر دامداران استان وابستگی مستقیمی به مراتع دارند؛ به نحوی که این وابستگی حدود دوبرابر ظرفیت مراتع موجود است به همین دلیل مشکلاتی از قبیل حضور خارج از موعد دام در مرتع و یا حضور دام مازاد بر پروانه بروز می‌کند که این مسئله موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی به مراتع می‌شود، اما با وجود تمام مشکلات تلاش مسئولان این اداره کل همواره بر مدیریت مطلوب این بخش بوده است.

بیابان‌های استان البرز در وضعیت بحرانی نیستند

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز تصریح کرد: بیش از چهارهزار و 120 هکتار از اراضی ملی استان عرصه جنگلی شامل جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت است. همچنین 51 هزار و 720 هکتار نیز عرصه بیابانی در البرز وجود دارد که این عرصه‌ها بیشتر در دو شهرستان اشتهارد و نظرآباد پراکنده هستند.

وی با تأکید بر اینکه بیابان‌های استان البرز، در وضعیت بحرانی قرار ندارند، یادآور شد: با اعمال مدیریت صحیح و دقیق، عرصه‌های بیابانی پس از احیاء در اختیار دامداران دارای پروانه چرا قرار می‌گیرد و در این زمینه مشکل حادی وجود ندارد.

تحریم‌ها بر حوزه منابع طبیعی اثر نداشت

میررجبی تأکید کرد: در زمینه تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک نیز تاکنون اقدامات مطلوبی در قالب پروژه‌های آبخیزداری نظیر جنگل‌کاری، حفاظت و احیاء مراتع، عملیات خاکی سنگی ملاتی و گابیون صورت گرفته است که در این زمینه تاکنون 53 درصد از وسعت حوزه‌های آبخیز استان تحت مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری قرار گرفته‌اند و برنامه اجرایی مابقی اراضی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به کاهش اعتبارات ناشی از مسائل اقتصادی و تحریم‌های سال جاری اظهار داشت: با توجه به محدودیت اعتبارات در سال جاری، انجام عملیات مکانیکی و احیاء در سطح عرصه‌های منابع طبیعی با کندی روبه‌رو شد، اما به‌رغم تمام محدودیت‌ها، اقدامات مطلوبی جهت تثبیت حاکمیت دولت در اراضی ملی و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی صورت گرفت.

صدور سند مالکیت برای 19 هزار هکتار از اراضی

این مقام مسئول همچنین گفت: در این زمینه طی سال جاری حاکمیت دولت در بیش از 19 هزار هکتار از اراضی استان البرز تثبیت و سند مالکیت با نمایندگی سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور صادر شد و برنامه‌ریزی‌ها بر آن است که با حفاظت از این عرصه‌ها و جلوگیری از تصرفات، به محض اختصاص اعتبارات مانند سال‌های گذشته اقدامات احیایی در این عرصه‌ها اجرایی شود.

میررجبی در ادامه افزود: قبل از ارتقاء کرج به استان البرز، برخی از عرصه‌ها در تصرف افرادی سودجو بود که پس از استان شدن البرز اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفت به نحوی که علاوه بر شناسایی و برخورد با متخلفان، از وقوع تصرفات جدید نیز جلوگیری به‌عمل آمد.

شناسایی 530 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی تصرفی

وی خاطرنشان کرد: در این راستا طی سال جاری در حدود 530 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی تصرف‌شده شناسایی شد و با ارسال پرونده به مراجع قضایی، رفع تصرف صورت گرفت.

میررجبی در زمینه پروژه‌های مشارکتی و نقش مؤثر مردم در حفاظت از منابع طبیعی ادامه داد: منابع طبیعی سرمایه‌های ملی کشور هستند و تلاش‌گران این عرصه به‌عنوان حافظان طبیعت، نمایندگان مردم در حفظ منابع ملی و عرصه‌های طبیعی فعالیت می‌کنند، در این راستا تلاش بر این است که با افزایش همکاری مردم و مسئولان در قالب پروژه‌های مشارکتی زمینه برای حضور پررنگ و مؤثر نیروهای مردمی در حفظ منابع طبیعی فراهم شود.

وی در پایان تصریح کرد: بدین منظور جلسات متعددی با شرکت‌ها، تعاونی‌ها و انجمن‌های مردمی برگزار شد که طی آن مقرر شد تعاونی‌های واجد شرایط پس از انجام مراحل لازم در قالب پروژه‌های مشارکتی منابع طبیعی با این اداره کل همکاری کنند که این امر در دست مطالعه و بررسی قرار دارد./

خبرنگار: مهدیه رضایی

V-911214-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید