Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج:

بخش خصوصی به طرح‌های فضای سبز ورود پیدا کند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج با اشاره به اهمیت توسعه فضای سبز شهری، بر ضرورت اقتصادی کردن موضوع فضای سبز تأکید کرد.

عباس زارع در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه توسعه فضای سبز باید هدفمند باشد، بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه تأکید کرد و با اشاره به اهمیت اقتصادی کردن فضای سبز،‌ تحقق این مهم را موجب جلوگیری از رکود دانست.

وی استفاده از درختانی که باعث کاهش آلودگی هوای شهر می‌شوند را از دیگر مسائل مهمی که باید در توسعه فضای سبز مورد توجه قرار گیرد، دانست و گفت: توسعه فضای سبز با کاشت درختان، علاوه بر کاهش آلودگی هوا در زیبایی شهر نیز نقش بسزایی دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج با مهم ارزیابی کردن توسعه فضای سبز در حاشیه اتوبان‌ها و کمربندهای شهر، افزود:‌ انجام این عملیات از ورود آلاینده‌ها به داخل شهر جلوگیری کرده و سلامت شهروندان را به همراه دارد.

زارع با بیان اینکه فضای سبز ریه تنفسی شهر به‌شمار می‌آید، مهمترین اثرات فضای سبز در شهر را کارکردهای زیست محیطی آنها دانست و خاطرنشان کرد: توسعه فضای سبز شهری باعث افزایش کیفیت زیستی شهر نیز می‌شود.

وی گسترش فضای سبز در حاشیه و داخل شهرها را از مواردی اعلام کرد که می‌تواند از بروز استرس در زندگی ماشینی جلوگیری کند.

امکان نظارت بر حفظ و نگهداری از فضای سبز با مشارکت مردم

زارع نظارت بر حفظ و نگهداری از فضای سبز را با مشارکت مردم امکان‌پذیر دانست و ادامه داد: در صورت مشارکت مردم با شهرداری، افزایش حجم فضای سبز و نگهداری از آن دور از ذهن نیست.

وی تشویق شهروندانی که در حفظ و نگهداری فضای سبز در تلاش هستند را یکی از راهکارهای گسترش فرهنگ‌سازی این مهم در بین شهروندان برشمرد و تصریح کرد: ترویج فرهنگ‌سازی حفظ فضای سبز نقش بسزایی در تحقق اهداف به‌منظور سلامت و زیبایی شهر می‌شود.

فضای سبز نمادی از تفکرات فرهنگی و اجتماعی یک جامعه است

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج با اشاره به اینکه فضای سبز تنها محدود به کاشت درخت و گیاه نیست، یادآور شد: فضای سبز می‌تواند تفکرات فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را به نمایش بگذارد.

زارع با بیان اینکه فضای سبز تنها پارک‌ها را دربرنمی‌گیرد، باغ‌ها و باغچه‌های خصوصی، نوار سبز حاشیه شهرها و حتی خیابان‌ها را ازجمله مکان‌هایی دانست که فضای سبز در آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه فضاهای سبز اشکال گوناگون به خود می‌گیرند و بنا به تراکم محیط شهری همچنین کاربردی که دارند، مساحت و جایگاه‌های متفاوتی را اشغال می‌کنند، تأکید کرد: به‌منظور طبقه‌بندی فضاهای سبز شهری باید معیارهای خاصی را در نظر گرفت.

زارع موقعیت فضاها، میزان تجهیز، نوع و میزان گشایش در برابر جمعیت، نوع اداره آن، فاصله تا محل زندگی و گروه سنی استفاده‌کننده از فضای سبز را ازجمله معیارهای مذکور نام برد.

وی تدوین برنامه مشخص برای فضای سبز در شهرها و رفع کاستی‌ها در برنامه‌ریزی‌های کلی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: این مهم می‌تواند از گسترش سلیقه‌ای، تقلیدی و اتفاقی این‌گونه فضاها جلوگیری کرده و شهرداری‌ها را از خطای برنامه‌ریزی و محاسباتی دور کند.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در پایان درباره اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی گفت: توجه به منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست می‌تواند علاوه بر جلوگیری از تخریب‌های احتمالی، نقشی اساسی بر دوری مردم از فضاهای بعضاً بی‌روح شهرها داشته باشد./

خبرنگار: مهشید رضایی

V-911216-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید