Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان خبر داد:

سهم 80 درصدی انسان و دام در تخریب مراتع کردستان

یک میلیون و 400 هزار هکتار از مساحت استان کردستان را مراتع تشکیل می‌دهد که در مجموع 1.7 درصد از سطح کشور را شامل بوده و مهمترین عامل تخریب این مراتع عامل انسانی و دامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در نشست خبری با رسانه‌های استان با اعلام این مطلب گفت: مراتع کردستان جزء مرغوب‌ترین مراتع کشور بوده که گونه‌هایی گیاهی از این مراتع به استناد مجامع بین‌المللی جزء فلور جهانی شناخته شده و در معرض دو آسیب انسانی و دامی قرار دارد.

پیمان باباپیری با بیان اینکه 87 درصد عوامل تخریب مراتع استان را انسان و دام تشکیل می‌دهد، افزود: به زیر کشت بردن مراتع، تغییر کاربری اراضی مرتعی و زراعی و شخم زدن بر خلاف شیب زمین از عوامل انسانی تخریب مراتع به‌شمار می‌رود.

استفاده بیش از دوبرابر ظرفیت مراتع کردستان برای چرای دام

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان ظرفیت مراتع استان را حدود دو میلیون و 100 هزار واحد دامی برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورتی که 3.5 میلیون واحد دامی در استان وجود دارد، پس بیش از دوبرابر ظرفیت مراتع استان مورد استفاده واحدهای دامی قرار می‌گیرد.

وی بازه زمانی مناسب ورود و خروج دام به مراتع را 15 اردیبهشت‌ماه تا 15 آبان‌ماه عنوان کرد و ادامه داد: در استان افرادی در فروردین‌ماه و خارج از فصل چرا اقدام به ورود دام‌هایشان به مراتع کرده و این امر مانع از رسیدن گیاه به مرحله زایشی و نیز کاهش مرغوبیت علوفه می‌شود.

به گفته باباپیری، ورود و خروج بیش از حد واحدهای دامی در مراتع موجب کوبیدگی و فشردگی خاک شده که این امر هم باعث عدم نفوذ آب به خاک می‌شود./

خبرنگار: مژگان وفایی

V-911216-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید