Iranian Agriculture News Agency

350 هزار درخت در کردستان کاشته می‌شوند

منابع طبیعی، سرمایه ملی شعار امسال هفته منابع طبیعی است و در این ایام 350 هزار اصله نهال به‌صورت رایگان توسط اداره کل منابع طبیعی استان کردستان توزیع می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته منابع طبیعی با محوریت مردم گفت: در این هفته به هر فرد متقاضی بدون حواله و فاکتور حداکثر 50 اصله نهال توسط نهالستان‌های درختان جنگلی استان به‌صورت رایگان داده می‌شود.

پیمان باباپیری از وجود دو نهالستان جنگلی ویژه در سنندج و مریوان خبر داد و افزود: از این نهالستان‌ها 1.6 میلیون نهال تولید می‌شود که علاوه بر تأمین نیاز استان و شهرداری‌ها به استان‌های همجوار هم صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نهال‌کاری مجدد قسمت‌های خشک‌شده‌ای از چهار هکتار اراضی محوطه زیارت‌گاه خضرزنده سنندج که در سنوات گذشته نهال‌کاری شده بود از دیگر برنامه‌های این هفته در استان است.

25 هزار اصله نهال در شهرستان بیجار توزیع می‌شود

رئیس اداره منابع طبیعی بیجار نیز از آغاز توزیع 25 هزار اصله نهال همزمان با هفته منابع طبیعی خبر داد و اظهار داشت: این تعداد نهال در راستای ترویج فرهنگ درخت‌کاری، حفاظت از منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم توزیع می‌شود.

محمدحسین محبیان ادامه داد: بخشی از این نهال‌ها توسط شهرداری‌های شهرهای شهرستان بیجار و بخشی از طریق بخشداری‌ها و دهیاران روستاها برای ایجاد فضای سبز سرانه توزیع می‌شوند.

وی تصریح کرد: توزیع این نهال‌ها به‌صورت رایگان بوده و مردم نیز می‌توانند برای تهیه نهال به اداره منابع طبیعی شهرستان مراجعه کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی بیجار یادآور شد: بیجار از نظر اقلیمی دارای پوشش جنگل نیست زیرا تعریف جنگل تعریفی خاص است و اراضی شهرستان بیجار بیشتر از نوع مرتع است.

محبیان با اشاره به پرونده‌های تشکیل شده درباره تخریب مراتع در بیجار تأکید کرد: در سال 91 اداره منابع طبیعی بیجار توانسته است 165 فقره پرونده تخریب و تصرف و همچنین 10 فقره پرونده چرای دامی غیرمجاز را به دستگاه قضایی ارجاع دهد که در کل 486 پرونده پیگیری شده‌اند.

توزیع و غرس 20 هزار اصله نهال در شهرستان کامیاران

رئیس اداره منابع طبیعی کامیاران نیز از آغاز توزیع و غرس20 هزار اصله نهال همزمان با هفته منابع طبیعی خبر داد.

فرزاد حسینی همچنین گفت: این تعداد نهال در راستای ترویج فرهنگ درخت‌کاری و حفاظت از منابع طبیعی و جلب مشارکت شهروندان غرس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 15 تا 21 اسفند هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است، افزود: در اولین روز از هفته منابع طبیعی با همکاری شهرداری، مدیریت جهاد کشاورزی و فرمانداری اقدام به کاشت نهال در خیابان‌های خلفای راشدین، توبره‌ریز و ورمهنگ شد.

حسنی خاطرنشان کرد: در مرحله اول 20 هزار اصله نهال غیرمثمر شامل انواع کاج و اقاقیا در بلوارها و خیابان‌های شهر کامیاران غرس و تعدادی هم در بین شهروندان کامیارانی به‌صورت رایگان توزیع شد.

گفتنی است، برگزاری جشن درخت‌کاری با عنوان بوستان روستایی، برگزاری مراسم نمادین نهال کاری در مجتمع آموزشی استانداری، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، افتتاح طرح‌های آبخیزداری و دعوت از اعضای شورای حفاظت استان و تشکیل جلسه در ساختمان حفاظتی آبیدر را ازجمله برنامه‌های هفته منابع طبیعی در استان است./

خبرنگار: مژگان وفایی

V-911216-07

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید