Iranian Agriculture News Agency

حفاظت از منابع طبیعی، پیش نیاز اصلی توسعه پایدار کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید براینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی و عرصه های ملی بر تمامی نهادهای اجتماعی لازم است افزود: برای توسعه پایدار کشور، نگهداری از منابع طبیعی به عنوان منابع خدادادی، پیش نیاز اصلی و مهم بشمار می آید.

به گزارش ایانا ، دکتر مسعود محمدیان، با اشاره به اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی زمینه ساز توسعه پایدار است گفت: منابع طبیعی متعلق به مردم بوده و آنها باید در حفظ و نگهداری آن مشارکت داشته باشند. آشنایی بیشترمردم جامعه بامزایای حفظ منابع طبیعی، فرهنگ ‌سازی و ترویج منابع طبیعی ازجمله اهداف اصلی هفته منابع طبیعی بوده تا عموم مردم با مزیت‌های آن آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه این ثروت به نسل حاضرتعلق نداشته بلکه میراثی است که باید برای آیندگان بماند واگر بخواهیم درآینده جامعه بهتری داشته باشیم باید درجهت حفظ واحیاء وتوسعه این منابع بیش از پیش تلاش نمائیم، افزود: در صورت عدم تحقق این امر، جهان آینده با فقر و گرسنگی و محیطی آلوده و غیر قابل زندگی دست و پنجه نرم خواهد نمود.

دکترمحدیان با بیان اینکه چالش امروز فراروی توسعه بخش کشاورزی در دنیا کمبود آب شیرین و افزایش بیابان زایی است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه جنگل درکشور، حفظ وحراست از منابع طبیعی بسیار مهم بوده و درکنار آن، اجرای طرحهای کلان ملی در امر توسعه وگسترش بخش کشاورزی، جایگاه ویژه این امر را بیش از پیش تبیین می نماید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه مدیریت منابع طبیعی نیازمند فکر وتدبیر است، افزود: این امر در صورت عدم مدیریت صحیح، می تواند مشکلات عدیده ای را به وجود ‌آورد و منابع طبیعی از جمله جنگل ها و مراتع، نعمت هایی است که باید با فکر و تدبیر آن را مدیریت نمود تا فنای این نعمت بزرگ الهی تبدیل به بحران زیستی منتهی نگردد.

وی با اظهار اینکه، برای توسعه پایدار کشور اهمیت و ارزش نگهداری از منابع طبیعی به عنوان منابع خدادادی باید در اولویت قرارگیرد افزود: همه اقشار مردم، باید نسب به حفظ و حراست از منابع طبیعی و عرصه های ملی تلاش نمایند.

دکتر محمدیان با اشاره به این موضوع که امروز، جنگلبان دولتی نمی تواند به تنهایی از جنگل حفاظت کند و باید نگرشی در مردم ایجاد شود که تمامی اقشار مردم از منابع طبیعی حفاظت کنند گفت: این امر مستلزم عزمی ملی برای فرهنگ سازی حفاظت و صیانت از منابع ملی بوده وتمامی نهادهای اجتماعی باید در توسعه این تفکر تلاش نمایند تا موضوع حفاظت از منابع طبیعی فقط مختص به زمان خاصی نگردیده و مشارکت ملی در این امر، بتواند توسعه بیش از پیش کشور درعرصه های زیستی را امکان پذیر نماید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این که مقابله با عوامل تخریب منابع طبیعی از اصولی‌ترین اهداف حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به شمار می‌رود،اضافه کرد: در راستای حفاظت از انفال، مأموران حفاظت استان با مشارکت مردم و انجمن‌های محلی، با تخریب‌کنندگان و متصرفان اراضی برخورد و متخلفان با استفاده از اهرم های قانونی، توسط مراجع قضایی تعیین تکلیف خواهند شد و این امر در تمامی مناطق استان، اجرایی خواهد بود.

گفتنی است حفاظت از منابع طبیعی شامل جنگل‌ها، مراتع و اعمال حاکمیت قانونی دولت بر عرصه‌ها، احیا و توسعه‌ پوشش گیاهی عرصه‌های مرتعی وجنگلی، احیا وتوسعه‌ی پوشش گیاهی حوزه‌های آبخیز از طریق کنترل روان‌آب سطحی و حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک از طریق اجرای عملیات مکانیکی و بیولوژیکی از جمله اهداف و وظایف اداره کل منابع طبیعی و آب‌خیزداری استان بشمار می آید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید