Iranian Agriculture News Agency

فرسایش خاک، ریزگردها، عوامل انسانی و دامی درصدر مشکلات مراتع کردستان

در حالی که مراتع کردستان جزء مرغوب‌ترین مراتع کشور بوده که گونه‌هایی گیاهی از این مراتع به استناد مجامع بین‌المللی جزء فلور جهانی شناخته شده است، عوامل انسانی و دامی مهمترین عامل تخریب یک میلیون و 400 هزار هکتار مراتع استان کردستان شده که این عوامل 80 درصد از مراتع را در معرض آسیب، فرسایش، آتش‌سوزی و تخریب قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان متوسط فرسایش خاک در کشور را 25 تن در هکتار عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده با تأیید مجامع دانشگاهی استان میزان فرسایش خاک در استان 800 کیلوگرم تا 2.5 تن در هکتار است.

پیمان باباپیری افزود: جهت جلوگیری از فرسایش خاک در استان پروژه‌های زیادی ازجمله ساخت سد، احداث بندهای آبی، بانکت‌بندی اراضی اجرا شده و این پروژه‌ها ادامه می‌یابد.

وی هر مترمکعب سازه مکانیکی را عامل جلوگیری از فرسایش دو هکتار خاک دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از یک​​​​هزار و 100 سازه مکانیکی توسط اداره کل منابع طبیعی استان احداث شده است.

باباپیری با اشاره به اینکه کردستان دارای یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های گیاهی است، ادامه داد: تاکنون بیش از 130 گونه درختی و درختچه‌ای در استان شناسایی شده است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان وجود ریزگردها را از دیگر عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع خواند و تصریح کرد: ریزگردها از این لحاظ که موجب بسته شدن روزنه‌های سطح برگ درختان و در نتیجه ممانعت از فتوسنتز و تنفس در آنها و همچنین تشدید بیماری در صورت بروز آفات و امراض در درخت می‌شوند، از عوامل تخریب درختان محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: یک میلیون و 400 هزار هکتار از مراتع استان کردستان در مجموع 1.7 درصد از سطح کشور را دربرگرفته و این مراتع در معرض دو آسیب انسانی و دامی قرار دارد.

به گفته باباپیری، ورود و خروج بیش از حد واحدهای دامی در مراتع موجب کوبیدگی و فشردگی خاک شده که این امر هم موجب عدم نفوذ آب به خاک می‌شود.

وی تأکید کرد: به زیر کشت بردن مراتع، تغییر کاربری اراضی مرتعی و زراعی و شخم زدن بر خلاف شیب زمین از عوامل انسانی تخریب مراتع به‌شمار می‌رود.

از 1.4 میلیون هکتار مرتع 437 هزار و 854 هکتار مراتع متراکم، 494 هزار و 212 هکتار مراتع نیمه‌متراکم، و 362 هزار و 330 هکتار را مراتع کم‌متراکم تشکیل می‌دهد که این مراتع 6.5 درصد از علوفه کل کشور ار تأمین می‌کند.

لازم به ذکر است، مراتع استان کردستان خصوصیات منحصر به فردی دارد و می‌تواند به‌عنوان آشیان‌های اکولوژیکی و یک منبع با ارزش ذخیره ژنتیکی مورد توجه قرار گیرند که در این‌باره می‌توان به مراتع سارال در دیواندره، سرشیو در سقز، شاهو در کامیاران و کوسالان در مریوان و سروآباد اشاره کرد.

در بررسی تیپ‌های مرتعی استان، در قالب چهار گروه بزرگ گیاهی شامل گون‌ها، گندمیان، علفی‌ها و درختچه‌ای‌ها تشریح شده است.

گفتنی است، گروه گیاهی گون‌ها حدود 70 درصد کل پوشش رویشی مراتع استان را به خود اختصاص داده و سایر گروه‌های گیاهی موجود 30 درصد از مساحت رویشی مناطق مرتعی استان را دربرمی‌گیرد.

شایان ذکر است، غنای مراتع استان صرفاً شامل تولید علوفه بالا و زیبایی‌های آن نیست، بلکه گونه‌های علفی و کمیاب بسیار با ارزش از نظر غنای ژنتیکی در مراتع استان وجود دارد که بعضاً هم رو به انقراض هستند که با وجود 80 درصد تخریب در آینده نزدیک از این منابع خدادادی چه می‌ماند؟/

خبرنگار: مژگان وفایی

V-911219-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید