Iranian Agriculture News Agency

لزوم فرهنگ سازی برای حفاظت از منابع طبیعی

مهرزاد خرد با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه ملی زمینه ساز توسعه پایدار است، افزود: منابع طبیعی متعلق به مردم است و آنها باید در حفظ و نگهداری آن مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایانا رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در جلسه هماهنگی ستاد بزرگداشت هفته منابع طبیعی بیان داشت : جنگل‌ها و مراتع از نعمت‌های خدادادی هستند که باید از این مواهب الهی مراقبت جدی شود.

وی بر لزوم حفظ و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی بویژه جنگل و مرتع تاکید کرد و گفت: حفاظت از منابع طبیعی وظیفه تک تک افراد جامعه است وبرای صیانت از این منابع باید اهتمام جدی در بین مردم وجود داشته ودر جامعه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه حفظ و احیا منابع طبیعی مشارکت همه جانبه مردم را می طلبد اظهار داشت: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بر پایه تحقیقات و استناد بر آموزه های علمی بهترین راه برای ترغیب و تشویق مردم در حفظ منابع می باشد.

خرد افزود: توسعه پایدار و بر پایه دانش و ارتقا بهره وری آب در سطح منابع طبیعی باید به عنوان رسالت اصلی همیاران طبیعت باشد تا در سال های آینده با چالش و کمبود مواجه نشویم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نمادهای منبع طبیعی در دنیا گیاهان دارویی است تاکید کرد: حفظ و صیانت از این ذخایر عظیم یک وظیفه ملی است و بایستی، زمینه حفظ و احیاء این سرمایه‌های ملی بیش از پیش فراهم شود .

این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود به اثرات تخریب منابع طبیعی اشاره کرد و بیان داشت : بی توجهی به تخریب منابع طبیعی، آثار سوء و جبران ناپذیری را در پی دارد که زمینه بیابانی شدن عرصه های منابع طبیعی، تغییر اقلیم، حذف پوشش گیاهی، را فراهم می سازد .

خرد کاهش ذخیره سفره های آب زیرزمینی، افزایش آلودگی هوا و بروز مشکلات زیست محیطی، را از دیگر اثرات منفی تخریب منابع طبیعی برشمرد و ادامه داد : این نوع تخریب بروز سیلاب، کاهش علوفه مرتعی و ایراد خسارت به صنعت دامداری و تهدید حیات وحش، را به دنبال خواهد داشت .

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: منابع طبیعی تجدید شونده (جنگل‌ها و مراتع) ثروت ملی کشور محسوب می‌شوند که فقط به نسل حاضر تعلق نداشته، بلکه میراثی است که باید برای آیندگان باقی بماند و اگر بخواهیم درآینده جامعه‌ی پایداری داشته باشیم، ضروری است در جهت احیا و توسعه این منابع ارزشمند بکوشیم.

خرد در پایان جلسه ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی به تمامی تلاشگران این عرصه گفت: این هفته فرصت مغتنمی مهیا می سازد تا فرهنگ منابع طبیعی به بطن جامعه برده شده و مردم را بیشتر با منابع طبیعی و حفظ و حراست آن آشنا کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید