Iranian Agriculture News Agency

آتش سوزی و چرای بی رویه دام علت اصلی تخریب منابع طبیعی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: چرای بی رویه دام و آتش سوزی علل اصلی تخریب جنگلها و مراتع استان برشمرد.

به گزارش ایانا ،حسین سلیمانی به مناسبت هفته منابع طبیعی در منطقه کرمانشاه گفت: حدود دو سوم از مساحت استان کرمانشاه توسط جنگل و مرتع پوشیده شده و در سطح استان یک میلیون و 600 هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد که 527 هزار هکتار آن جنگل و مابقی مرتع می باشد.

به گفته سلیمانی، 21 درصد از سطح استان کرمانشاه از جنگل پوشیده شده که از این حیث در مقایسه با میانگین کشوری(هشت درصد) وضعیت بهتری داریم، اما از استانداردهای جهانی (25 درصد) کمی پایین تریم.

وی عمده گونه های جنگلی استان را شامل گلابی وحشی، زالزالک و ... دانست و ابراز داشت: بیشترین میزان جنگل های استان کرمانشاه از شهرستان های پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی شروع و تا منطقه سرپل ذهاب و دالاهو ادامه می یابد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه آتش سوزی را از مهمترین عوامل تخریب جنگل های استان برشمرد و عنوان کرد: بر اساس آمارهای موجود در سال جاری آتش سوزی جنگل ها و مراتع کاهش چشمگیری داشته، تا آنجا که شاهد کاهش 55 درصدی آتش سوزی در سطح مراتع و جنگلها بوده ایم.

سلیمانی در ادامه به وضعیت مراتع استان اشاره و افزایش تعداد دام وابسته به مراتع را علت اصلی تخریب مراتع برشمرد و گفت: در بهترین حالت و بر اساس نظرات کارشناسی بایستی به ازای هر یک میلیون هکتار مرتع حدود یک میلیون و 400 هزار واحد دامی در مراتع چرا کنند که این رقم در استان کرمانشاه به سه میلیون واحد دامی رسیده است.

سلیمانی افزود: در حال حاضر بیش از دو برابر ظرفیت مراتع استان دام در مراتع چرا می کنند که این مسئله می تواند نقش موثری در کاهش کیفیت مراتع استان داشته باشد.

به گفته سلیمانی برای رسیدن به وضعیت تعادل بایستی شرایطی فراهم شود تا دامهای کمتری در مراتع استان به چرا بپردازند، در غیر اینصورت مراتع استان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و چه بسا بسیاری از آنها از درجه یک به مراتع درجه دو تبدیل شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه حدود 140 گونه گیاه دارویی و صنعتی در جنگلها و مراتع استان کرمانشاه وجود دارد افزود: بر اساس آمارهای موجود سالانه 100 تن سقز و 10 تن کتیرا به ارزش 50 میلیارد تومان از سطح مراتع و جنگل های استان برداشت می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید