Iranian Agriculture News Agency

بازار مرغ همچنان پرنوسان/ مرغ منجمد هم قیمت را ارزان نکرد

اگرچه تنها چند روز به پایان سال باقی نمانده است، اما گویا قیمت مرغ و نوسانات آن قصد ندارد دست از سر بازار بردارد و همچنان مرغ بازار را پرتلاطم کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به طور رسمی سه روز بیشتر به پایان سال جاری باقی نمانده و تقاضاهای خرید در بازار به اوج خود رسیده، این در شرایطی است که مرغ و بازار پرنوسان آن گویا قصد دارد چالش‌های خود را به سال 92 هم بکشاند و علیرغم وعده مسئولان تنظیم بازار کشور، باز هم نوسان قیمتی گریبانگیر بازار است.

مرغ یکی از کالاهای سال 91 بوده که با نوسانات بسیاری مواجه شده است، حال هم که روزهای پایانی سال سپری می‌شود و مردم بیش از هر زمان دیگری نیاز به خرید مرغ از بازار دارند، اما این کالا همچنان با بالا بودن قیمت مواجه است و اگرچه معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها و بارها اعلام کرده است که مرغ منجمد را روانه بازار کرده اما این نوع سیاست تنظیم بازار آنها این بار جواب نداده است.

نوسان شدید در قیمت نهاده ها

این در شرایطی است که خبرها حکایت از آن دارد قیمت مرغ قصد ندارد حتی در هفته‌های ابتدایی سال آینده هم پایین آید و آنگونه که یکی از مسئولان ستاد نوروزی تنظیم بازار کشور در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: نوسانات قیمتی هم اکنون گریبانگیر نهاده‌‍‌های دامی شده و اگرچه میزان تامین نهاده‌ها مناسب است، اما قیمت به شدت بالا رفته و هم اکنون قیمت برخی از نهاده‌ها از 1200 تومان به 1900 تومان افزایش یافته است.

وی می‌افزاید: متاسفانه توزیع مرغ منجمد در بازار نتوانست تقاضاها را پوشش دهد و به همین دلیل، قیمت همچنان بالا است. از سوی دیگر، مردم اقبال چندانی نسبت به خرید مرغ منجمد از خود نشان نداده‌اند و همچنان خرید مرغ گرم را بر مرغ منجمد ترجیح می‌دهند.

این در حالی است که شاید دلیل این مسئول قانع کننده باشد، چراکه به گفته مسئولان تنظیم بازار کشور، توزیع مرغ منجمد نامحدود است، اما با اینکه توزیع نامحدود است، اما این سئوال باقی می ماند که چرا قیمت در برخی از نقاط شهر تهران به شدت در حال بالا رفتن است.

از سوی دیگر، خبرها حکایت از این دارد که به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده‌ها، به تولیدکنندگان وعده داده شده است که قیمت مرغ در سال آینده بالا می‌رود و به همین دلیل، همین خبرهایی که گاه و بیگاه از سمت برخی مسئولان تنظیم بازار کشور به تولیدکنندگان می‌رسد، سبب شده است که آنها از عرضه در بازار دست نگه داشته و همین امر قیمت را بالا برد.

قیمت مرغ در بازار آزاد

یکی از افرادی که برای خرید مرغ به بازاری در منطقه مرزداران مراجعه کرده است، به خبرنگار مهر می‌‎گوید: هم اکنون قیمت مرغ گرم در این منطقه به حدود 6000 تومان هم رسیده است.

وی می‌افزاید: البته مرغ کمبودی در روزهای گذشته نداشته، اما قیمت به شدت بالا رفته است که مغازه‌داران دلیل اصلی آن را کاهش عرضه در میدان اصلی مرغ فروشان یعنی میدان بهمن می‌دانند و معتقدند که باید گرانتر از روزهای قبل خرید کنند.

همچنین قیمت هر کیلوگرم مرغ نیز در منطقه سئول هم اکنون به حدود 6200 تومان رسیده است و مغازه‌داران نیز مرغ را گرانتر از روزهای گذشته خریده اند. در همین حال، قیمت هر کیلوگرم مرغ در جنوب شهر از جمله نازی آباد حدود 5850 تومان شده است.

اما در میادین میوه و تره بار که هم اکنون محل مراجعه مردم برای تامین مایحتاج خود هستند، قیمت مرغ اندکی متعادل تر است اما نسبت به روزهای گذشته باز هم با افزایش مواجه شده، این در حالی است که ممکن است قیمت در برخی از نقاط شهر بالا رفته است و مردم نیز مایحتاج خود را از مغازه‌ها به دلیل کمبود وقت در این روزها تهیه می ‌کنند.

قیمت مرغ در میادین میوه و تره بار

بررسی‌های میدانی مهر نشان می‌دهد که هم اکنون قیمت مرغ کامل بسته بندی شده در میادین میوه و تره بار حدود 5300 تومان است، ضمن اینکه همین مرغ تازه در بسته بندی متفاوت تا حدود 5400 تومان هم قیمت دارد. مرغ منجمد هم همچون گذشته با قیمت 4800 تومان توزیع می شود.

بر این اساس، نوسان قیمت مرغ در بازار سبب شده تا مردم برای تامین این کالای اساسی خود که به نوعی جایگزین گوشت قرمز هم به شمار می‌آید، با مشکل مواجه باشند؛ بنابراین باید مسئولان به جای وعده دادن برای این موضوع چاره اندیشی کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید