Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی خبر داد:

افزایش 16 درصدی بارش‌ها در سال گذشته

میانگین بارش فصل پاییز در کشور 77.9 میلیمتر بوده است که در مقایسه با میانگین بارش چندین ساله 30 درصد و نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره تحلیل وضعیت بارش در شش ماه دوم سال زراعی 91 گفت: در فصل پاییز در بسیاری از نواحی مرکزی، جنوب و جنوب غرب کشور بارش باران وجود داشته که بیشترین بارش در سلسله‌جبال البرز و زاگرس میانی نازل شده است.

مسعود حقیقت با بیان اینکه دامنه تغییرات مجموعه بارش نازل‌شده در فصل پاییز تا 767 میلیمتر در کشور می‌رسد، افزود: در بخش‌هایی از استان‌های خراسان رضوی، سمنان، قم، اصفهان، شمال فارس، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی، تهران، خراسان شمالی و اردبیل مجموع بارش بیش از 50 تا 150 میلیمتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بارندگی بیش از 150 میلیمتر نیز در دامنه‌های سلسله‌جبال زاگرس میانی و سواحل دریای خزر وجود داشته که بیشترین بارش مربوط به بندر انزلی با 764.7 میلیمتر است.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی ادامه داد: میانگین بارش فصل پاییز در کشور 77.9 میلیمتر بوده است که در مقایسه با میانگین بارش چندین ساله 30 درصد و نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است.

حقیقت تصریح کرد: میانگین بارش سال گذشته نیز 67 میلیمتر بوده که 13 درصد نسبت به میانگین چندین سال گذشته افزایش داشته است.

وی یادآور شد: بارش این فصل در استان‌های یزد، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان، اصفهان، آذربایجان غربی، هرمزگان، خراسان جنوبی، سمنان، فارس، قم و چهارمحال و بختیاری بیش از 40 درصد در سال گذشته افزایش داشته که در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، زنجان، خوزستان، مرکزی، گلستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و مازندران از این رقم بین 10 الی 40 درصد افزایش میزان داشته است.

حقیقت تأکید کرد: میانگین بارش در استان‌های ایلام، خراسان شمالی، قزوین و کردستان در حد میانگین چند ساله و در استان‌های گیلان، البرز، همدان و اردبیل بارش کمتر از 90 درصد میانگین چند ساله بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: کمترین بارندگی در مقایسه با میانگین بلندمدت در فصل پاییز سال گذشته مربوط به استان اردبیل با 36 درصد کاهش بوده است./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

V-920126-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید