Iranian Agriculture News Agency

آریا: چاره اندیشی برای پیشگیری از حریق جنگل ها

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی گفت: آتش سوزی سالانه بخش اعظمی از جنگل ها و مراتع که سرمایه ارزشمند ملی و انسانی محسوب می شود را در جای جای کشور پهناور ایران به کام خود فرو می برد و ضربه جبران ناپذیری را بر پیکره منابع طبیعی وارد می سازد.

به گزارش آریا،سرهنگ تقی ایروانی افزود: متاسفانه در سال گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات جوی شاهد افزایش فقرات آتش سوزی درجنگل های کشور بودیم و این پدیده با توجه به فراگیر بودن در اکثر نواحی کشور در سال 89 به یک بحران تبدیل شده بود و تشکیل این جلسات از سوی سازمان مدیریت بحران اهمیت پیشگیری و مقابله با حریق در جنگل را دوچندان می سازد.

وی یکی از اهداف برگزاری کارگروه آتش سوزی در نشست امروز را پیگیری دستورالعمل های اجرایی و تعیین شرح وظایف پیشگیری و اطفای حریق برای دستگاه های مسئول و مرتبط دانست و اظهار امیدواری کرد که این دستور العمل در کوران هفته منابع طبیعی به دستگاه های اجرایی مرتبط ابلاغ شود.

در ادامه مهندس حسام مدیرکل سازمان بحران استان گلستان نیزدر این جلسه اظهار داشت: با جلساتی که این کارگروه در استان های بوشهر و گیلان داشته است به این نتیجه رسیده به منظور ایجاد حساسیت بیشتر در دستگاه دولت نسبت به مقوله آتش سوزی در جنگل ها در سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان گلستان نیروهای اطفای حریق دست به انجام مانوربزنند تا اهمیت موضوع در نزد دولت دوچندان شود.

حسام گفت: کلیه تمهیدات لازم را اندیشیده ایم و برای برگزاری مانوردرحضور ریاست جمهوری مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرکل بحران استان گلستان در ادامه به صحافی و چاپ 10جلد کتاب « طرح جامع اطفای حریق» اشاره کرد و یادآور شد این کتاب درسفرهیات دولت به استان گلستان تقدیم ریاست جمهوری، معاون اول ایشان، وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دیگرمسئولین تصمیم گیر دولت تقدیم می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان به دستورالعمل های اجرایی« قبل، حین و بعد» از وقوع آتش سوزی درکارگروه پرداخت و اشاره کرد: حریق یکی از عوامل تخریب منابع طبیعی محسوب می شود که 20درصد سهم تخریب جنگل ها را به خود اختصاص داده است.

مهندس سلامتی با بیان اینکه اوج آتش سوزی جنگل ها را سال گذشته درکشور شاهد بودیم ، تصریح کرد: آتش سوزی جنگل ها و مراتع پارسال دامنه خود را به سراسر کشور کشانده است و به یک بحران ملی تبدیل شد.

وی بیان کرد: همایش ها و نشست های هم اندیشی با جوامع مختلفی مردمی، دانشگاهی، تحقیقاتی و سازمان های تصمیم گیر اجرایی با راهکار ها و مقالاتی که ارائه کردند چشم انداز های خوبی را برا ی کارگروه ترسیم کرده است.

پایان بخش نشست کارگروه آتش سوزی در عرصه های جنگلی به سخنان مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اختصاص داشت.

مهندس مسعود منصوراهمیت منابع طبیعی را از دو منظر به بحث و بررسی گذاشت وافزود: در منظراول منابع طبیعی جزو انفال محسوب می شود و انفال با توجه به اینکه در اختیار امام زمان(عج) قرار دارد از قداست و تقدس بالایی برخوردار است.

وی ازمنظردوم منابع طبیعی را جزو سرمایه های کشوردانست که به صورت امانت دردست ماست و باید آن را در یک گردش پایدار به نسل آینده تحول دهیم.

مدیرحوزه ریاست سازمان مهمترین چالش امروز منابع طبیعی کشور را گره خوردن منافع کوتاه مدت مردم با منافع بلند مدت آنان نام برد و خاطر نشان ساخت : ممکن است در یک مدت کوتاه کشاورزی در اراضی شیب دار منافع قابل توجهی را برای کسی به همراه داشته باشد، اما در بلند مدت قطعاً با فرسایش خاک و سیلی که به همراه خواهد داشت ضرر و زیان های مختلفی را برای مردم به همراه می آورد.

مهندس منصور تخریب و تصرف اراضی ملی، حادث شدن ریزگردها، تامین سوخت و مایحتاج چوبی و حریق در جنگل ها و مراتع کشور را از جمله عوامل تهدید منابع طبیعی کشور برشمرد و اظهار کرد: شرایط اقتضا می کند برای حفاظت بهتر از منابع طبیعی منافع بلند مدت و دیر بازده بودن طرح های منابع طبیعی را بر منافع کوتاه مدت ارجح بدانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش و مشارکت مردم در طرح های منابع طبیعی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: محال است بدون مشارکت مردم و در نظر گرفتن انگیزه های آنان بتوانیم در امر حفاظت از منابع طبیعی توفیق داشته باشیم.

منصور درخاتمه از کارگروه اطفای حریق خواست در دستور العمل های اجرایی و شرح وظایفی که برای سایر دستگاههای مرتبط تعیین می شود، نقش و مشارکت همیاران طبیعت را با توجه تشکیلات منسجمی که دارد در دستورالعمل مزبور لحاظ نمایند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید