Iranian Agriculture News Agency

گزارشی از چرخه صنعت و کشاورزی کردستان؛

بی‌برنامگی در صنعت کردستان موج می‌زند

صنایع کشاورزی در استان کردستان جایگاهی تعریف‌نشده و رشدنیافته دارد، در حالی که پتانسیل‌های بخش کشاورزی هر روز در مسیر هدررفت، اتلاف و اسراف حرکت می‌کند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان کردستان در گفتگتو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: معمولاً رهبران هر جامعه برنامه‌های مدون و مشخصی برای کشورشان تهیه می‌کنند که این امر در ایران با افق و چشم‌انداز 1404 محقق شده که از این چشم‌انداز 20 ساله، هشت سال آن سپری شده و فقط 12 سال فرصت برای رشد و پیشرفت باقی مانده است، اما در کردستان در بخش صنعت کمترین توجه مبذول شده که این کم‌توجهی به‌دلیل نبود برنامه مدون و مشخص در برنامه‌ریزی‌های استان است.

بابک معروفی افزود: در استان کردستان در حال حاضر سند آمایش و سند اشتغال داریم، اما سند توسعه صنعتی نداریم و چون این سند در استان وجود ندارد، سندهای صنعتی صادره در استان بی‌برنامه مستقر می‌شود و با درست شدن زیرساخت‌ها و تدوین یک برنامه مشخص و علمی این مشکلات را مرتفع می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اگر توسعه صنعتی استان موجود ما باشد، اجرای تصمیمات بدون برنامه متوقف می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر سند توسعه صنعتی در استان تدوین شود پتانسیل‌ها در آن تعریف شده و برای این پتانسیل‌ها می‌توان فرصت‌های شغلی، کاری، درآمدی و تولیدی ایجاد کرد.

معروفی ادامه داد: به فرض مثال با تولید پای مرغ در استان و بسته‌بندی و فریز کردن آن بازار خوبی در کشور چین برای صادرات این محصول که معمولاً به‌صورت ضایعات دور ریخته می‌شود وجود دارد.

وی با اشاره به دلایل اول بودن کردستان در کشور در بحث گمرک و ترانزیت تصریح کرد: ایران یک کشور ارزان‌قیمت است، چون محصولات مهم و باکیفیت ما صادر می‌شود و این در حالی است که محصولات درجه چندم کشورهای دیگر وارد می‌شود.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان کردستان یادآور شد: با وجود این استان کردستان از این فرصت ترانزیت و صادرات سهم چشمگیری ندارد و زیرساخت‌های استان با ترانزیت از بین رفته و فقط حق ترانزیت سهم ما می‌شود.

معروفی صدور جواز تأسیس واحد صنعتی در کردستان را از صدور جواز تأسیس یک آرایشگاه راحت‌تر دانست و تأکید کرد: برنامه مشخصی برای جوازها وجود ندارد، زیرا اگر برنامه برای بخش صنعت نباشد هر کسی که اهلیت بخش صنعت را ندارد به‌راحتی می‌تواند وارد این بخش شده و دیگر تخصص، مهارت و کارآفرینی جایی نداشته و روابط جای خود را به ضوابط می‌دهد.

وی اظهار داشت: برخی به امید تسهیلات وارد بخش صنعت می‌شوند با گرفتن تسهیلات مسیر کار شده و با گرفتن تسهیلات مسیر کار خود را عوض کرده و واحدش تبدیل به واحدی ناتمام و غیرفعال می‌شود و کارآفرینان هم بدون مجال و فرصت برای کار و فعالیت می‌شوند.

برنامه و تعریف مشخصی برای صنایع کشاورزی وجود ندارد

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان کردستان یکی از بزرگ‌ترین پتانسیل‌های کردستان را بخش کشاورزی دانست و گفت: با توسعه بخش کشاورزی به‌ویژه بخش دامپروری و فرآورده‌های محصولات آن از مزیت نسبی و بهتری برخوردار می‌شوند.

معروفی افزود: در حال حاضر در استان بهترین نوع گندم، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی و محصولات باغی داریم، اما در استان تعریف مشخصی برای ارائه این محصولات در بازار و برندسازی برای آنها نداریم و بخش اعظمی از این محصولات در باغ‌ها و مزارع و در حمل و نقل از بین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: برای محصولات باغی ایجاد و استقرار کارخانه‌های فرآوری و کارخانه‌های کنستانتره لازم بوده و میوه‌هایی مثل هلو، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی، زردآلو، آلبالو، گیلاس و آلوی کردستان که در نوع خود بی‌نظیر است، باید برای صنایع سنگین بستر آماده باشد.

این مقام مسئول درباره فرآورده‌های دامی نیز ادامه داد: در استان بهترین نوع فرآورده‌های دامی در استان تولید می‌شود، اما این در حالی است که کارخانه‌ها شیر مورد نیاز خود را از استان‌های دیگر تهیه می‌کنند.

معروفی شبکه توزیع شیر در استان کردستان را نامتوزان و بدون برنامه دانست و تصریح کرد: کسی به فکر این مسئله نیست و باید به جای خام‌فروشی، این محصول در استان فرآوری شود و از اتلاف هزینه‌ها و سرمایه‌ها جلوگیری کرد.

به گفته وی، بسیار از واحد­های تولیدی و مرتبط با دام و طیور در شهرک صنعتی وجود دارد، اما بر اساس روزمرگی و اتفاقی بوده که بی‌برنامگی در این بخش محرز است.

معروفی یادآور شد: اما دلیل کم‌توجهی به بخش کشاورزی همان بی‌برنامگی است، زیرا این بخش به‌دلیل گستردگی و تمرکز فقط بر یک ارگان خاص بخش‌هایی از آن به‌ویژه بخش صنعتی و مکانیزه آن نادیده گرفته می‌شود، اما بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بهترین فرصت برای کردستان بوده و جای کار زیادی دارد.

10 تا 15 درصد از صنایع کردستان به بخش کشاورزی مرتبط است

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان کردستان با اشاره به تعداد واحدهای صنعتی مرتبط با بخش کشاورزی در کردستان تأکید کرد: در حال حاضر 800 واحد صنعتی در شهرک صنعتی استان کردستان داریم و 10 تا 15 درصد از این واحدهای با بخش کشاورزی مرتبط و تا حدودی فعال بوده و این صنایع عمدتاً صنایع بسته‌بندی و واحدهای خشک‌کنی هستند و واحد چشمگیری در استان نداریم.

وی درباره محصول توت‌فرنگی و صنعت فرآوری آن اظهار داشت: توت‌فرنگی به‌صورت خام‌خوری و خام‌فروشی عرضه می‌شود و نصف آن در حین برداشت، حمل و نقل و عرضه از بین می‌رود؛ در حالی که اگر در استان صنایع فرآوری آن راه‌اندازی شود همین نیمه مورد اتلاف این محصول در چرخه صنایع با فرآوری و بسته‌بندی به محصولات متنوعی تبدیل می‌شود و چرخه تولیدی استان هم بهتر می‌چرخد.

معروفی همچنین گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی مختص به یک محصول انحصاری نیست و محصولات و میوه‌های مختلف را می‌تواند دربرگیرد، زیرا فرآیند آن شبیه به هم است و بسیاری از میوه‌ها در باغ‌ها از بین می­رود را می‌تواند وارد چرخه تولید کند.

وی در پایان افزود: کشت گلخانه‌ای یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کمک کند تا میوه‌ای مثل توت‌فرنگی را از حالت فانتزی و فصلی بودن خارج کند، اما در کردستان توسعه نیافته است./

خبرنگار: مژگان وفایی

A-920130-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید