Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی به کشاورزان توصیه کرد:

مبارزه با آفت سن و زنگ زرد در مزارع گندم

در مناطق شرق و جنوب کشور، کشاورزان جهت کنترل آفت شته در مزارع گندم و کلزا و بازدید و کنترل آفات سرخرطومی یونجه و آفت مینوز گوجه‌فرنگی اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: زارعان در مناطق شمالی کشور و سواحل دریای خزر اقدام به شخم و شیار و همچنین نسبت به آب‌تخت کردن شالیزارهای خود کنند.

مسعود حقیقت افزود: با توجه به کاهش دمای محیط، هوادهی و کنار زدن نایلون روی خزانه‌ها باید این عمل با احتیاط و به‌صورت تدریجی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل پیش‌بینی بارندگی و بارش‌های پراکنده طی چند روز آینده در این مناطق، از انجام عملیات زراعی نظیر سم‌پاشی، کوددهی و... خودداری شود.

حقیقت ادامه داد: با توجه به شرایط جوی از انجام عملیات صیادی در روز یک‌شنبه در سواحل دریای خزر خودداری شود.

وی تصریح کرد: در مناطق شرق و جنوب کشور، کشاورزان جهت کنترل آفت شته در مزارع گندم و کلزا و بازدید و کنترل آفات سرخرطومی یونجه و آفت مینوز گوجه‌فرنگی اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی یادآور شد: با توجه به افزایش رطوبت و گسترش بیماری‌های قارچی در مزارع سیب‌زمینی و پیاز، گلخانه‌داران و جالیزکاران این مناطق نسبت به کنترل این بیماری‌ها دقت و اقدامات لازم را انجام دهند.

حقیقت تأکید کرد: در دامنه‌های رشته‌کوه البرز نیز کشاورزان به ردیابی آفات زنگ زرد و سن غلات در مزارع گندم و کنترل آفت سرخرطومی یونجه مزارع را مورد بازدید قرار می‌دهند و به‌دلیل احتمال بارش باران از انجام عملیات سم‌پاشی خودداری و نسبت به استفاده از کود سرک در مزارع گندم و جو اقدام کنند.

وی اظهار داشت: در مناطق جنوبی و مرکزی کشور شرایط لازم جهت انجام عملیات کشاورزی شامل مبارزه با علف‌های هرز و آفات احتمالی بر اثر افزایش دما و رطوبت در باغ‌ها توصیه می‌شود.

حقیقت همچنین گفت: در استان‌های جنوب غرب کشور از انجام عملیات آبیاری به‌دلیل ایجاد خوابیدگی غلات اجتناب شود.

وی در پایان افزود: در مناطق غربی و شمال غربی کشور نیز بازدید مناطق زمستان‌گذرانی سن گندم و دیدبانی وضعیت آنها و مصرف کود سرک ازته در مزارع گندم و جو و مبارزه با علف‌های هرز خزانه‌های برنج و گوجه‌فرنگی به‌صورت وجین و دستی قبل از کوددهی سرک انجام شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

V-921030-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید