Iranian Agriculture News Agency

آغاز عملیات اجرایی پروژه 250 هکتاری کمربند سبز در اهواز

عملیات اجرایی پروژه 250 هکتاری کمربند سبز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اهواز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، در دور چهارم سفرهای استانی هیئت دولت و در روز زمین پاک، عملیات اجرایی پروژه 250 هکتاری کمربند سبز اهواز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد.

این پروژه با اهداف ایجاد بادشکن و فیلتر طبیعی، شن‌های روان، بادهای موسمی، ایجاد اکوسیستم طبیعی و به‌ویژه مقابله با پدیده گرد و غبار ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش، مساحت کلی این طرح هفت‌هزار هکتار و بر اساس طرح جاده‌ای در مجاورت جاده کمربندی جدید شرقی و غربی اهواز و با عرض باند یک‌هزار متر پیش‌بینی شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم، درختکاری را امری مقدس در فرهنگ ایرانیان توصیف کرد و با بیان اینکه در دهه گذشته نسبت به درختکاری غفلت صورت گرفته است، گفت: به سرعت باید این غفلت جبران شود.

محمدجواد محمدی‌زاده سپس به آثار توسعه فضای سبز و درختکاری در شهرها اشاره کرد و افزود: هر هکتار جنگل 72 تن آلایندگی را جذب می‌کنند و ضمن حفظ رطوبت زمین و تعدیل درجه حرارت هوا، گرد و غبار را نیز دفع می‌کند.

وی وجود پدیده‌های ناخواسته به‌ویژه ریزگردها در استان و در شهر اهواز را موضوعی دانست که نیاز به درختکاری را در این استان و شهر اهواز تشدید می‌کند.

محمدی‌زاده توسعه فضای سبز و درختکاری را از وظایف اصلی مدیریت شهری عنوان کرد و از سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر خواست تا در این راستا مدیریت شهری و سازمان حفاظت محیط زیست را یاری کنند.

وی با تقدیر از اقدام شهرداری اهواز در ایجاد کمربند سبز 250 هکتاری در شهر اهواز به مسئولان و دست‌اندرکاران مدیریت شهری اهواز پیشنهاد کرد که در توسعه کمربند سبز این شهر از درختان مثمر استفاده کنند و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در این راستا بهره بگیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: عمده دستگاه‌هایی که در اطراف شهر اهواز تأسیساتی دارند ازجمله وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، ‌وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی مکلف هستند برای اجرای طرح درختکاری و تثبیت خاک به شهرداری کمک کنند.

محمدی‌زاده ادامه داد: برای فرهنگ‌سازی در جهت توسعه فضای سبز و درختکاری باید از ظرفیت اجتماعی مردم استفاده شود و به سمتی حرکت کنیم که هر شهروند علاقمند به کاشت درخت در مقاطع مختلف زندگی ازجمله ازدواج، تولد فرزند، از دست رفتن بستگان و وقف درخت مشارکت کنند.

وی در پایان از مسئولان آموزش و پرورش استان خوزستان و شهرداری خواست با اجرای طرح مشترکی به تعداد دانش‌آموزان استان در شهرهای مختلف ازجمله اهواز درختکاری صورت بگیرد./

V-920203-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید