Iranian Agriculture News Agency

زارع در نشست فضای سبز کلانشهرها:

نوع نگاه به آموزش می‌تواند برای سازمان‌ها درآمدزا باشد/ مشوق‌های مختلف به باغداران ارائه شود

دبیر کمیته تخصصی فضای سبز کلانشهرهای کشور با اشاره به لزوم استفاده از روش‌های نوین و به روز در حوزه آموزش، گفت: نوع نگاه به آموزش می‌تواند برای سازمان‌های پارک‌ها و فضای سبز درآمدزا باشد.

به گزارش خبرنگار ایانا، نوزدهمین جلسه مدیران عامل فضای سبز کلانشهرهای کشور به مدت دو روز به میزبانی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردار زاهدان برگزار شد.

در این نشست، دبیر کمیته تخصصی فضای سبز کلانشهرهای کشور و مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج ضمن تشکر از هماهنگی‌های انجام شده برای برگزاری این نشست، با اشاره به تفاسیر متفاوت از قانون درباره امور مالیاتی،‌ اقدامات اخیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم درباره تحصیل را از هیئت اختلاف سازمان امور مالیاتی استان قم مبنی بر معافیت آن سازمان را نقطه عطفی در تسهیل روابط و تعاملات بین سازمان پارک‌ها و شهرداری‌ها دانست.

عباس زارع با اشاره به بند (3) ماده (2) قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره یک آن که شهرداری را به‌طورکلی و شرکت‌هایی را که تمام و یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به شهرداری باشد، را در بخش سهم درآمد یا سود آنها از پرداخت مالیات معاف دانست و عدم شمولیت این ضوابط بر سازمان، راهکار جاریه را معافیت بودجه دریافتی از شهرداری در زمینه مالیات دانست.

وی با مقایسه "سازمان" با "شرکت" به بیان وجوه افتراق این دو پرداخت و افزود: ازجمله اینکه نحوه ثبت سازمان‌ها با شرکت‌ها کاملاً متفاوت است، به‌گونه‌ای که "سازمان" فاقد کد و شماره ثبت بوده و شکل‌گیری آن منوط به موافقت وزارت کشور است، بنابراین باید بین این دو تمایز در نظر گرفت چرا که حداقل به لحاظ روند شکلی موضوع (ثبت شرکت، وجود دفاتر پملپ شده و اظهارنامه) می‌توان این وجوه افتراق را مشاهده کرد.

مشکلات و مباحث مالی به‌صورت کارشناسی بررسی شود

دبیر کمیته تخصصی فضای سبز کلانشهرهای کشور خاطرنشان کرد: مطابق اساسنامه تنظیمی، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، عهده‌دار بخشی از وظایف مقرر در قانون شهرداری است، هرچند در رابطه با ماده 84 قانون شهرداری استفساریه از مجلس شورای اسلامی درباره ساختار و نوع وابستگی سازمان پارک‌ها به شهرداری‌ها در شرف انجام است، بدین ترتیب آن دسته از سازمان‌هایی که مستقل نبوده و از مساعدت‌های معموله از سوی شهرداری‌ها (موضوع ماده 16) برخوردارند که از جانب سازمان امور مالیاتی به‌عنوان درآمد اتفاقی خوانده می‌شود که ارقام حاصله نیز بسیار سنگین است.

زارع ادامه داد: چنانچه سازمان‌های پارک‌ها و فضای سبز با شهرداری توافق‌نامه قرارداد در قالب انجام بخشی از وظایف شهرداری که در آخر سال مالی تنظیم می‌شود، ‌داشته باشند نخستین گام مهم در رفع مشکلات مالیاتی برداشته شده که می‌توان آن را به سایر شهرها و سنوات آتی تأمین داد در غیر این صورت نیاز به کارشناسی شدن این مباحث احساس می‌شود.

نگرش مدیران عامل به سازمان پارک‌ها اقتصادی باشد

وی با تأکید بر اینکه نگرش مدیران عامل به سازمان باید اقتصادی باشد تا به موفقیت‌های مورد نظر دست یافت، تصریح کرد: چنانچه نظام مدیریتی به‌صورت اقتصادی نگریسته شود، می‌توان از منابع موجود حداکثر استفاده را کرد.

زارع با تأکید بر لزوم افزایش اطلاعات مدیریتی یادآور شد: در نظام مدیریتی باید اصلاحاتی در قواعد کار، روش‌ها و نظام حاکم وجود داشته باشد.

نوع نگاه به آموزش می‌تواند برای سازمان‌ها درآمدزا باشد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج تأکید کرد: موضوعی که در سازمان‌های پارک‌ها و فضای سبز هزینه‌بر بوده، نوع نگاه به آموزش است، در صورتی که این بخش می‌تواند فعال و درآمدزا باشد، از نگاه اقتصادی یک سازمان در ردیف‌های درآمدی خود مقوله آموزش را پیش‌بینی تا خود هزینه‌ها را تأمین کند که در این زمینه نیز باید بهره‌وری در تشکیلات تحت مدیریتی ارتقاء یابد.

زارع اظهار داشت: با توجه به رسالت قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، به‌منظور حفظ فضای سبز در محدوده و حریم شهرها باید اهتمام وی‍ژه‌ای داشت.

اصلاحیه قانون حفظ و گسترش فضای سبز هنوز برای شهرها اعمال نشده است

وی با اشاره به اینکه اصلاحیه قانون حفظ و گسترش فضای سبز هنوز برای شهرها اعمال نشده است، گفت:‌ در این زمینه باید تمام ظرفیت‌های موجود در این قانون از سوی متولیان فضای سبز از شهرداری مطالبه شده و به منصه ظهور برسد این قانون می‌تواند امکان در اختیار ما قرار دهد تا از تمام ظرفیت‌های شهر جهت توسعه و بهبود فضای سبز استفاده شود.

زارع عامل اول تغییر کاربری در شهر را شهرداری دانست و افزود: از آنجا که لایحه تغییر کاربری باید به پیشنهاد شهرداری به کمیسیون ماده (5) تقدیم شود، لذا مهمترین مشکل در مجموعه شهرداری است هرچند واقعیت‌هایی هم در راستای اداره و مدیریت شهر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بحث اصلی در این میان طرح‌های تفضیلی است،‌ خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد باید مدیران فضای سبز اطلاعات خود را درباره طرح‌های بالادستی افزایش داده و گستره عمل خود را به اقدامات فرادست توسعه دهند.

لزوم رسیدگی و احیاء باغ‌های رهاشده در شهرها

این مقام مسئول ادامه داد: ‌اعمال نفوذی که در طرح تفصیلی جهت حفظ فضای سبز ایجاد شود خود به‌عنوان باقیات و صالحاتی است که می‌توان ایجاد کرد همچنین از نظر ارزش کاربری‌ها، فضای سبز رتبه سوم را در برنامه‌ریزی شهری دارد، لیکن در بعضی شهرها چنین مرتبه‌ای وجود ندارد که در این زمینه باید روش‌هایی اتخاذ شود که از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

زارع تصریح کرد: قانون به ما اجازه داده است که به باغ‌های رهاشده رسیدگی شود، بنابراین باید این ظرفیت‌ها شناسایی و مشکلات در این زمینه رفع و باغ‌ها احیاء شود.

مشوق‌های مختلف به باغداران ارائه شود

وی با اشاره به اینکه شرایط باغداری داخل شهرها با گذشته متفاوت است و دیگر از نظر اقتصادی به صرفه نیست، یادآور شد: در این زمینه باید ضابطه تعریف شود تا به فضای سبز پایدار دست یابیم طی سنوات قبل به‌دلیل پیدایش نگرانی‌های زیست محیطی پایداری فضای سبز توسط مردم افزایش یافته است از این جهت یکی از موضوعاتی که می‌تواند به حفظ و نگهداری فضای سبز کمک کند مشارکت عواملی از قبیل NGO، رادیو و تلویزیون است.

زارع بر حفظ ارتباط تنگاتنگ مدیران عامل سازمان پارک‌ها با معاونت معماری و شهرسازی هر شهرداری تأکید کرد و اظهار داشت: باید مشوق‌هایی نیز به باغداران داده شود تا نسبت به نگهداری از باغ انگیزه و توان بیشتری داشته باشند؛ ازجمله این مشوق‌ها که در کرج به باغداران داده می‌شود، می‌توان به اعطاء حقابه و مشاوره در زمینه مبارزه با آفات کمک‌های لازم را به باغداران اشاره کرد.

در پایان این نشست، پس از جمع‌بندی تجربیات کلانشهرها مقرر شد تمامی کلانشهرها اطلاعات خود را درباره دستور جلسه فوق در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان قرار دهند تا با توجه به تجربیات، طی 20 روز آینده نسبت به تهیه کتابچه‌ای به‌عنوان مرجع اقدام کنند که پس از بررسی این کتابچه مورد تصویب، کمیته‌های بالادست جهت الگویی یکسان برای سایر کلانشهرها قرار گیرند.

همچنین به پیشنهاد این کمیته مقرر شده است که در نشست‌های کلانشهرها، از دو نفر از پیشکسوتان عرصه فضای سبز شاغل در حوزه‌های کارشناسی و کارگری تقدیر شود./

خبرنگار: مهشید رضایی

V-920203-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید