Iranian Agriculture News Agency

صنعت فرآورده های گوشتی 80 درصد نیاز خود را از داخل تامین می کند

عضو انجمن متخصصان صنایع غذایی ایران، گفت: در حال حاضر 80 درصد گوشت قرمز مورد نیاز صنایع فرآورده های گوشتی از تولید داخلی و حدود 20 درصد نیاز این کارخانه ها، از منابع خارجی و واردات تامین می شود.

ˈفرهاد آگاهیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: گوشت وارداتی برای صنایع فرآورده های گوشتی از کشورهایی نظیر برزیل و هند تامین می شود و واردات گوشت از هند به دلیل مسافت کم میان کشورهای هند و ایران، از اولویت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه واردات گوشت از برزیل حدود سه ماه زمان می برد ، اما محموله های هندی کمتر از سه هفته به ایران می رسد، تاکید کرد که با وجود مشکلات موجود در مکانسیم انتقال ارز، واردات گوشت از هند نسبت به کشور برزیل از سهولت بیشری برخوردار است.

این عضو انجمن متخصصان صنایع غذایی ایران،تصریح کرد:درحوزه صنعت فرآورده های گوشتی، کیفیت گوشت هند نسبت به گوشت برزیلی مناسب تر است؛ چرا که بافت گوشت مناطق مختلف برزیل با یکدیگر متفاوت است و کارخانه ها مجبورند هنگام استفاده از گوشت های برزیلی فرمولاسیون خود را به طور مداوم تغییر دهند؛ اما کیفیت گوشت هندی باثبات تر و یکنواخت تر است؛ بنابر این هنگام استفاده از گوشت های هندی نیازی به تغییر فرمولاسیون در کارخانه نیست.

وی یکی از مهمترین فاکتورهای گوشت مورد استفاده در صنایع غذایی را ˈمیزان جذب و نگهداری آبˈ عنوان کرد و گفت: ترکیب اصلی سوسیس و کالباس گوشت، روغن و آب است که شاخص جذب آب در گوشت های هندی بسیار مناسبتر از دیگر گوشت ها است.

وی با تاکید بر اینکه کشتارگاه های طرف قرارداد واردکنندگان ایرانی کاملا ایزوله هستند، افزود: در این کشتارگاه ها اجازه کشتار دام های پیر برای صادرات به ایران داده نمی شود و تمامی دام های کشتاری برای ایران باید سن کمتر از 3 سال داشته باشند.

به گفته این فعال بخش خصوصی در حوزه فرآورده های گوشتی، در حال حاضر چهار کشتارگاه برای ایران فعالیت می کند که 8 نفر ناظر دامپزشکی بر مراحل کار این کشتارگاه ها نظارت می کنند.

آگاهی تصریح کرد: در کشتارگاه هایی که برای ایران فعالیت می کنند، علاوه بر بازرسان سازمان دامپزشکی کشور، دامپزشکی دولتی هند نیز بر مراحل کشتار نظارت می کند.

وی از چندین مرحله ارزیابی در مراحل مختلف کشتار در این کشتارگاه ها خبر داد و گفت: دام ها در مرحله نخست، در سالن انتظار قبل از کشتار از بین دام های مختلف انتخاب و علامت گذاری می شوند؛ سپس در صورت مشاهده مشکلی در خط کشتار و قبل از استخوان گیری ، باز هم لاشه حذف می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید