Iranian Agriculture News Agency

از سوی رئیس اداره هواشناسی کشاورزی؛

وضعیت رشد گندم در استان‌های مختلف اعلام شد

در قسمتی از نوار شمالی، غرب و شمال غربی کشور افزایش دما بیشتر از حد نرمال وجود داشته که این امر می‌تواند تأثیر منفی بر روی نمو مراحل رشد گندم و کاهش عملکرد آن داشته باشد.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره وضعیت رشد گندم و از زودرسی آن در بعضی استان‌های کشور خبر داد و گفت: نیمه دوم سال زراعی 92-91 در مناطق مختلفی از کشور شاهد رشد گندم زودتر از مراحل رشد آن هستیم.

مسعود حقیقت افزود: در قسمتی از نوار شمالی، غرب و شمال غربی کشور افزایش دما بیشتر از حد نرمال وجود داشته که این امر می‌تواند تأثیر منفی بر روی نمو مراحل رشد گندم و کاهش عملکرد آن داشته باشد، ولی در سایر مناطق کشور این امر روند عادی خود را طی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر افزایش دما همراه با خشکی و کم‌بارشی باشد، در کاهش عملکرد محصول به‌شدت تأثیرگذار است.

پیش‌بینی کاهش عملکرد گندم در غرب کشور

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی ادامه داد: به‌طورکلی می‌توان اعلام کرد که نیمه دوم سال زراعی از لحاظ دما سال مناسبی برای تولید گندم نبوده است، به‌طوری‌که در غرب کشور به‌دلیل افزایش دما و کم‌بارشی این موضوع حادتر به چشم می‌آید.

حقیقت تصریح کرد: در ایستگاه پارس‌آباد مغان اردبیل چند درجه افزایش دما وجود داشته که افزایش چند درجه‌ای دما، رشد گندم را چند روز جلو انداخته است.

وی یادآور شد: در ایستگاه کرج نیز افزایش دما وجود دارد که این امر باعث زودرسی جو می‌شود.

حقیقت تأکید کرد: در ایستگاه کبودرآباد اصفهان افزایش دما وجود دارد که این امر باعث زودرسی گندم شده است، ولی در روزهای اخیر دوباره شاهد کاهش دما و کاهش سرعت رشد گندم هستیم.

وی اظهار داشت: در زرقان فارس افزایش تقریبی دما و زودرسی پنج الی هفت روزه گندم وجود دارد.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی همچنین گفت: در ایستگاه سیلاخور استان گلستان یک دوره افزایش دما داشته‌ایم، ولی از هفته گذشته کاهش دما آغاز شده و مراحل رشد گندم را به حالت نرمال برگردانده است.

حقیقت در ادامه افزود: در ایستگاه سرارود کرمانشاه افزایش چند درجه‌ای دما نسبت به نرمال و درازمدت گزارش شده است که این امر باعث زودرسی گندم در این منطقه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان ایلام در اوایل فصل کاهش دما وجود داشت، ولی هم‌اینک دارای افزایش شدید دمای هوا است که این امر زودرسی گندم را به شکل قابل ملاحظه‌ای جلو می‌اندازد.

حقیقت ادامه داد: در ایستگاه هواشناسی همدان تا هفته گذشته کاهش دما وجود داشته، ولی از هفته بعد دوباره روند افزایش دما شدت یافته است.

وی در پایان تصریح کرد: در ایستگاه قراخیل مازندران افزایش دمای شدید وجود داشته که در این استان نیز زودرسی گندم به شکل قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

V-920215-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید