Iranian Agriculture News Agency

مدیر اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران خبر داد:

تهران دومین استان اجراکننده پروژه ترسیب کربن/ صندوق خوداعتباری روستاییان تشکیل می‌شود

پس از اجرای موفق پروژه ترسیب کربن در خراسان جنوبی، غرب استان تهران از دو ماه آینده اجراکننده این پروژه خواهد بود.

مدیر اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: پروژه ترسیب کربن که دارای نتایج مثبتی در استان خراسان جنوبی بوده است، به‌عنوان پروژه‌ای مهم قرار است در تمامی استان‌های کشور اجرا شود.

غلام‌عباس عبدی‌نژاد افزود: این پروژه علاوه بر آنکه به ترسیب کربن کمک می‌کند، مشارکت مردم و کمک به حفظ محیط زیست را نیز در بر دارد.

وی خاطرنشان کرد: قرار شده است این پروژه با همکاری استانداران در تمامی استان‌های کشور اجرایی شود و در استان تهران نیز مطالعات اجرای آن در غرب استان تهران و منطقه ملارد در حال انجام است.

عبدی‌نژاد با اعلام آنکه تا دو ماه آینده مطالعات این پروژه به اتمام می‌رسد و وارد فاز اجرایی می‌شود، ادامه داد: تهران دومین استان در سطح کشور است که اجرای پروژه ترسیب کربن در آن انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در سطحی معادل 80 هزار هکتار و با مشارکت مردم اقدامات مقابله با بیابان‌زایی، انجام فعالیت‌های بیولوژیک، ارتقاء معیشت مردم و تشکیل صندوق خوداعتباری در روستاهای منطقه اجرایی می‌شود.

جلوگیری از بیابانی شدن اراضی با اجرای پروژه ترسیب کربن

مدیر اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران مدت انجام این پروژه را پنج سال و با اعتباری معادل 2.5 میلیارد تومان برشمرد و یادآور شد: با امضاء سند همکاری بین استاندار و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و رئیس دفتر نمایندگی عمران ملل متحد در ایران، این پروژه انجام می‌شود.

عبدی‌نژاد تأکید کرد: در هفت استان کشور اجرای پروژه ترسیب کربن قرار است اجرایی شود که امید می‌رود از بیابانی شدن اراضی جلوگیری شده و به اهداف پیش‌بینی‌شده طرح که کاهش میزان کربن موجود در هوا و تثبیت آن و همچنین افزایش رویشگاه‌ها است، دست یابیم. علاوه بر آنکه درآمد روستاییان منطقه افزایش یابد و با فقر مقابله شده و توسعه پوشش گیاهی در مقابل کم شدن بیابان اتفاق بیفتد.

گفتنی است، روز گذشته دو سند همکاری کشاورزی بین سازمان ملل متحد و ایران در زمینه ترسیب کربن به امضاء رسید. این سند همکاری در زمینه تأمین مالی پروژه ترسیب کربن در چهار استان کشور و مدیریت نحوه بهره‌برداری از جنگل‌ها در سه استان شمالی کشور بین نماینده سازمان ملل متحد و جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایش‌های وزارت امور خارجه به امضاء رسید./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920216-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید