Iranian Agriculture News Agency

تداوم تولید و پایداری کشت بدون ماده آلی غیرممکن است

همایش یک روزه کودهای آلی و بیولوژیک با شعار گیاه سالم – محصول سالم – جامعه سالم برگزار شد.

به گزارش ایانا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی فارس در این همایش گفت: بررسی بیش از 45 هزار آزمون خاک‌های اراضی کشاورزی در فارس نشان می دهد که نزدیک به 70 درصد خاک‌های این استان کربن آلی کمتر از یک درصد، 24 درصد خاک‌ها، کربن آلی بین 1.5 - 1 درصد و تنها شش درصد خاک‌ها کربن آلی بیش از 1.5درصد دارند و این در حالی است که یک خاک حاصلخیز در شرایط مناسب باید دارای کربن آلی بین دو تا پنج درصد باشد.

محمدحسن طلعتی ادامه داد: وجود مواد آلی علاوه بر آنکه مبین سلامت و کیفیت خاک بوده، شاخص بسیار مناسبی برای باروری آن به شمار می‌آید و زمانی که حاصلخیزی یک خاک کشاورزی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، یکی از شاخص‌‌های مهم مورد بررسی وضعیت ماده آلی خاک است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی فارس در ادامه با مهم و حیاتی توصیف کردن نقش کودهای آلی درکشاورزی پایدارگفت: تداوم تولید و پایداری کشت بدون ماده آلی خاک غیرممکن است.

وی با بیان اینکه کمبود مواد آلی خاک اثرات نامطلوبی به همراه دارد خاطر نشان کرد: افزایش هزینه‌کردها، کاهش درآمدها و تخریب سایر منابع خاکی، گیاهی و حتی انسانی و اقلیمی از دیگر اثرات منفی کمبود مواد آلی خاک به شمار می روند.

طلعتی، افزایش سالانه میزان تجمع انواع آلاینده‌های شیمیایی و میکروبی در خاک‌ها و آلودگی در انواع محصولات کشاورزی را از عوارض ناشی از فقر شدید مواد آلی در خاک‌های اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: کمبود یا فقدان مواد آلـی و عنـاصر طبیعی حتی باعث شده است تا زمـان ماندگاری و انبارداری

میوه و صیفی‌جات در یخچال‌ها و سردخانه‌های مدرن نیز کاهش یابد.

در بخشی دیگر از این همایش مجری پروژه ملی تولید کمپوست در کشور نیز گفت: کیفیت خاک نقش قابل توجهی در ثبات اکوسیستم های خشکی،‏ بویژه سیستم های تولید محصولات زراعی دارد.

اکبر ریاحی درادامه با بیان اینکه بخشی از خاک های کشاورزی در استان فارس گرفتار مشکل فقر مواد آلی هستند ،تصریح کرد: به دنبال فقر مواد آلی کافی ،خاک ها، حاصلخیزی مناسب و کافی ندارند که توجه به این امر بسیار ضروری است.

مجری پروژه ملی تولید کمپوست یادآور شد: اگر امروز شاهدیم که برنج، گندم، جو، حبوبات و سایر غلات و حتی علوفه، گوشت، و لبنیات دام های محلی از نظر کمیت و کیفیت مواد غذایی از استانداردهای جهانی فاصله گرفته اند این به دلیل کمبود شدید مواد آلی در خاک های اراضی کشاورزی است.

ریاحی خاطر نشان کرد: در حال حاضر گیاهان زراعی و باغی در برابر آفات و بیماری ها از خود کمترین مقاومت را نشان داده و شکننده شده اند که با شیوع هر آفت و بیماری شاهد سرعت گسترش و گستره عمل وقوع آسیب می باشیم که یکی از مهمترین دلایل این امر در نتیجه ضعف در بنیه و شادابی گیاهی و حاصلخیز نبودن خاک ها رخ می دهد.

این مقام مسئول افزود: سازمان جهاد کشاورزی فارس درصدد برآمده است تا با اجرای گسترده طرح کشاورزی حفاظتی، طرح توسعه کشت سبز، طرح مدرسه در مزرعه و طرح افزایش مواد آلی خاک با تأکید بر تولید کمپوست و ورمی کمپوست به بهبود شرایط کیفی خاک‌های کشاورزی این استان بپردازد

ریاحی خاطر نشان کرد: طرح افزایش مواد آلی خاک با تأکید بر تولید کمپوست و ورمی کمپوست تاکنون بسیار موفقیت‌آمیز بوده که این امر سبب تبدیل شدن استان فارس به الگویی برای کل کشور شده است

وی یادآور شد: هم‌اکنون فارس به تمام 32 استان کشور و 30 شهرستان این استان آموزش شیوه تهیه و مصرف متنوع کمپوست و کودهای دامی غنی شده را ارائه می‌دهد و یازده واحد تولید انبوه کمپوست در قالب واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی نیز تولیدات خود را به شکل پودر شده، گرانول، پلت و فشرده

شده به بازار عرضه می‌دارند.

در بخشی دیگر از این همایش غیاثی دبیر همایش و مسئول بازرگانی شرکت تعاونی ، تولیدی و توزیعی کارکنان سازمان جهادکشاورزی فارس نیز بیان داشت: با مصرف روزافزون کودهای شیمیایی و برگشت ندادن بقایای گیاهی به خاک و سوزاندن، سالیانه از مقدارماده آلی ناچیز خاک ها نیز کاسته شده و خاک به کلوخه‌های غیر قابل نفوذ و غیر قابل کشت در می‌آید.

وی افزود : حیات خاک به وجود ماده آلی به عنوان منبع انرژی خاک بستگی دارد و بدون ماده آلی چیزی جز شن ورس در یک کالبد بی‌جان نیست.

دبیر همایش کودهای آلی و بیولوژیک تاکید کرد: باید از هر روشی که بتواند کوچک‌ترین کمکی به افزایش و یا نگهداری آن در خاک نماید استقبال نمود.

وی ادامه داد: مشارکت زارعین درانتخاب روش های کاربردی ومتناسب با هر منطقه می تواند در عملی ساختن سیاست های مدیریت بهینه از منابع موثر واقع شود و از سوی دیگر تولید کمپوست از ضایعات کشاورزی نیز می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد برای زارعین سبب رونق زراعت و اقتصاد کشاورزی گردد .

غیاثی خاطر نشان کرد: منابع عمده مواد آلی مورد استفاده در کشاورزی شامل انواع کود های دامی، زباله‌های شهری و ضایعات کشاورزی است ‏،که در هر کدام از این منابع مقدار و زمان مصرف آن بسیار متغیرمی باشد و احتیاج به تحقیقات بیشتری دارند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید