Iranian Agriculture News Agency

توسعه صنایع تبدیلی، راهکاری مهم درایجاد اشتغال زنان روستایی

مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: گسترش صنایع تبدیلی کشاورزی توسط زنان روستایی یک حرکت تولیدی وسیع، همه جانبه و مکمل فعالیت های کشاورزی است و تأثیر بسزایی در افزایش درآمد و ارتقای جایگاه و نقش زنان روستایی دارد.

به گزارش ایانا، مهندس علی رخ افروز، با بیان اینکه نزدیک به30 درصد از محصولات کشاورزی در فاصله برداشت تا فرآوری ومصرف دچار ضایعات شده ارزش اقتصادی آن کاهش می یابد گفت: میتوان با این مقدار ضایعات، غذای 15 میلیون نفر را تأمین کرد. فعالیتهای زنان روستایی در صنایع تبدیلی می تواند موجب کاهش این ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی شود. وی با اظهار اینکه صنایع تبدیلی در تکمیل فرآیند تولید محصولات کشاورزی و آماده سازی این محصولات تا عرضه به بازار فروش و مصرف نقش مهمی ایفا می کند افزود: این صنایع به تکنولوژی ساده وماشین آلات سبکی نیازدارد که به آسانی میتوان آنها را در مناطق روستایی ایجاد کرد. مواد اولیه این صنعت در روستاها به سهولت آماده می شود. بخش سنتی کشاورزی زمانی به رشد و توسعه واقعی می رسد که همزمان با رشد تکنولوژی در دیگر بخش های اقتصادی، از تکنولوژی نو بهره بگیرد و ارتباط تنگاتنگی با سایر بخش ها داشته باشد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی را عمده ترین مزیت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق آذربایجان شرقی ذکر و گفت: از آنجا که اکثر زنان روستایی تامین امنیت غذایی را در خانواده بر عهده داشته و صنایع تبدیلی محصولات خام را به مواد غذایی فرآوری شده و قابل مصرف تبدیل می کنند، بنابر این ایجاد کارگاه های صنایع تبدیلی سبب ایجاد اشتغال برای زنان روستایی و همچنین کاهش ضایعات محصولات کشاورزی شده، همچنین در توسعه اشتغال و درآمد در اقتصاد روستا اثر مثبتی گذاشته وامکانات رفاهی بیشتری را برای روستاییان فراهم می کند.

رخ افروز تاکید نمود: با احداث و توسعه صنایع تبدیلی، محصولات و فرآورده های مختلف کشاورزی که در مناطق روستایی تولید می شود برای تکمیل زنجیره تولید به این صنایع منتقل و با حفظ خواص محصولات غذایی کشاورزی، کیفیت محصول و ارزش آن افزایش وکالاهایی متنوع از بخش کشاورزی به دست می آید که ارزش افزوده بالاتری رادارند

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید