Iranian Agriculture News Agency

عضو هیئت مدیره بازار گل و گیاه تهران خبر داد:

قاچاق بن‌سای به کشور/ قابلیت تولید این گیاه در داخل وجود ندارد

این درخت کوچک‌جثه از مرزهای نیمه‌رسمی و از کشورهای چین و تایلند به ایران قاچاق شده و جایگاه فروش مناسبی در بازار گل و گیاه به دست آورده است.

عضو هیئت مدیره بازار گل و گیاه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: قاچاق درخت مینیاتوری بن‌سای به‌صورت گسترده به کشور انجام می‌شود، به‌طوری که جای خود را میان مصرف‌کنندگان باز کرده است.

محمد محمدولی افزود: قابلیت تولید این هنر درختکاری چینی در کشور وجود ندارد و تولیدکنندگان داخلی نیز که اقدام به این کار کرده‌اند، محصولشان کیفیت و شباهت لازم به نمونه‌های خارجی را ندارد و بیشتر در حد یک تمرین است.

وی خاطرنشان کرد: این درخت کوچک‌جثه از مرزهای نیمه‌رسمی و از کشورهای چین و تایلند به ایران قاچاق شده و جایگاه فروش مناسبی در بازار گل و گیاه به دست آورده است.

عضو هیئت مدیره بازار گل و گیاه تهران ادامه داد: بن‌سای‌های وارداتی 15 الی 450 هزار تومان قیمت دارند که اندازه، سن، کیفیت و زیبایی آنها عامل تعیین‌کننده در نرخ آنها است.

محمدولی تصریح کرد: بن‌سای‌هایی که قدمت زیادی داشته و تعداد سال زیادی از کاشت آنها گذشته باشد، بیشتر از سه میلیون تومان به فروش می‌رسند.

وی یادآور شد: نمونه‌ای از بن‌سای‌های قدیمی در نمایشگاه هلند توسط تولیدکنندگان چینی ارائه شده که مربوط به سال 1945 است و از موارد کلکسیونی به حساب می‌آید.

محمدولی در پایان تأکید کرد: واردات کلیه گونه‌های گل و گیاه به کشور ممنوع بوده و صرفاً پیاز یا گیاه با ریشه برای تحقیقات و تکثیر اجازه ورود قانونی بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی را دارند./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-920426-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید