Iranian Agriculture News Agency

اطلس بیابان‌زایی کشور ترسیم شد/ وزارت نیرو برای مقابله با بیابان‌زایی طرح ارائه داد

اطلس بیابان‌زایی کشور پس از 30 سال تحقیق و بررسی ترسیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در ششمین نشست کارگروه ملی بیابان‌زدایی که در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با ارائه اطلس بیابان‌زایی کشور گفت: کتاب اطلس ملی بیابان‌زایی ایران با همکاری 30 نفر از اساتید دانشگاهی، وزارت نیرو و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تدوین شده است و حاصل کار تحقیقاتی 30 ساله است.

دکتر غلامرضا زهتابیان افزود: 20 مقاله علمی و پژوهشی و تعداد زیادی پایان‌نامه دکتری در این کتاب ملی لحاظ شده است.

وی درباره وضعیت بیابانی نقاط مختلف کشور خاطرنشان کرد: به غیر از باریکه کوچکی از شمال کشور، بقیه با بیابان عجین شده‌اند و بر اساس این اطلس، نقشه‌های مختلف فرسایش بادی و خاکی که عوامل اصلی به‌وجودآورنده بیابان هستند، آورده شده است.

زهتابیان ادامه داد: عوامل اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف کشور بر افزایش کانون‌های بحران تأثیرگذار است و 130 شاخص برای بررسی وجود دارد.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه این اطلس گویای تمامی موارد است، اما عدم همکاری برخی از دستگاه‌های ذی‌ربط باعث شده که نتوانیم به اهداف دست پیدا کنیم.

کنوانسیون بین‌المللی از بیابانی شدن اراضی جلوگیری کند

در ادامه این نشست، نماینده ایران و قاره آسیا در کنوانسیون بین‌المللی بیابان گفت: بر اساس نقشه‌های کنوانسیون هر کشوری موظف است اطلس بیابان‌زایی خود را ارائه دهد.

دکتر احمدی تأکید کرد: سال 1388 مقدمه‌ای را برای تعیین بیابانی شدن اراضی کشور فراهم آورد و شاخصه‌های بیابان‌زایی تهیه شد.

وی یادآور شد: اطلس الگویی را به‌وجود می‌آورد که بر اساس آن، تمامی مسائل به‌وجودآورنده بیابان مشخص است.

احمدی مردم را عامل اصلی تخریب و به‌وجودآورنده بیابان برشمرد و اظهار داشت: کنوانسیون می‌تواند دخالت کرده و از بیابانی شدن اراضی جلوگیری کند.

ارائه طرح‌های ویژه برای جلوگیری از بیابان‌زایی توسط وزارت نیرو

در ادامه این برنامه نماینده وزارت نیرو از طرح‌های آبخیزداری تدوین‌شده توسط این وزارتخانه خبر داد و گفت: وزارت نیرو برای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی کشور، طرح‌های خاصی را به اساتید دانشگاهی ارائه داده است تا در اطلس بیابان‌زایی کشور آورده شود.

همچنین نماینده وزارت امور خارجه پیشنهاد داد که کارگروه‌های بیابان‌زایی در وزارتخانه‌های مختلف تقویت شود و از وی خواسته شد تا خلاصه اطلس بیابان‌زایی کشور به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه ترجمه شده و خلاصه آن در اختیار کشورهای فوق قرار گیرد.

پیشرفت مناسب کارگروه ملی بیابان‌زایی

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این جلسه از پیشرفت مناسب کارگروه ملی بیابان‌زایی مطابق برنامه کنوانسیون خبر داد و گفت: هماهنگی خوبی با سایر دستگاه‌ها انجام شده است، به‌گونه‌ای که همکاری با دانشگاه و وزارت نیرو چشمگیر است.

علیرضا اورنگی افزود: برنامه اقدام ملی باید با هماهنگی و اهداف 10گانه کنوانسیون ارائه شود و می‌طلبد که مشارکت جدی فرابخشی انجام شود.

وی از اجرای برنامه مقابله با بیابان‌زایی در روز جهانی آن خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای پروژه ترسیب کربن در مناطق بیابانی‌شده ملارد نمونه بارزی از طرحی است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این پدیده عظم جدی دارد.

اورنگی در پایان تصریح کرد: بیش از 14 وزارتخانه و سازمان در برنامه بیابان دخیل هستند./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920429-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید