Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران خبر داد:

درختکاری پنج‌هزار هکتار از اراضی دامنه جنوبی البرز تاکنون/ جذب گردوغبار و تولید اکسیژن از طریق درختکاری

تاکنون پنج هزار هکتار از اراضی دامنه جنوبی البرز درختکاری شده است و 13 هزار هکتار دیگر نیز طی سال‌های آینده و با اختصاص بودجه مناسب انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: توسعه فضای سبز همچون سال‌های گذشته در دستور کار است و تکمیل پروژه دامنه جنوبی البرز در سطح دوهزار هکتار در دستور کار است.

غلامعباس عبدی‌نژاد افزود: اعتباری معادل 20 میلیارد ریال برای این منظور پیش‌بینی شده بود که تاکنون 15 میلیارد ریال ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت اراضی شمال تهران و مسائلی چون فرسایش خاک، رانش زمین، زمین‌خواری و تصرفات غیرمجاز، توسعه فضای سبز این منطقه بسیار ضروری است.

عبدی‌نژاد ادامه داد: برای جنگل‌کاری تأمین آب و ایجاد منابع ذخیره‌ای ضرور است که در این راستا اقدامات آبخیزداری انجا شده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته به‌دلیل محدودیت اعتباری تنها یک‌هزار هکتار درختکاری در دامنه جنوبی البرز انجام شد، اما در سال 1390 سطح دوهزار هکتار درختکاری شد.

مشارکت سازمانی برای پروژه درختکاری دامنه جنوبی البرز

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران یادآور شد: در سنوات گذشته نیز یک‌هزار هکتار از این پروژه انجام شد و در مجموع از سطح 18 هزار هکتار، حدود پنج‌هزار هکتار اجرایی شده است.

عبدی‌نژاد از مشارکت سازمان‌هایی چون شهرداری، سازمان پارک‌ها و دانشگاه‌ها برای درختکاری دامنه جوبی البرز خبر داد و تأکید کرد: توافقنامه‌هایی با مناطق یک، دو، پنج و 22 شهرداری تهران و سازمان پارک‌ها به امضاء رسیده است که به موجب آن مطالعات و نگهداری اراضی درختکاری شده با مالکیت دولت به آنها سپرده شد است.

وی یادآور شد: یک‌هزار هکتار از اراضی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی برای انجام مطالعات و یک‌هزار هکتار نیز به شهرداری مربوطه سپرده شد است.

عبدی‌نژاد اظهار داشت: گونه‌های انتخاب‌شده با توجه به شرایط منطقه و اقلیم است و بیشتر از انواع بادام، زرشک، بنه و مجموعه سوزنی و پهن‌برگ‌ها است.

آبیاری دامنه جنوبی البرز از آب‌های سطحی و چشمه‌های موجود

این مقام مسئول همچنین گفت: از آب‌های سطحی و چشمه‌های موجود، استخرهایی ساخته شده که آب آبیاری این گونه‌ها از آن تأمین می‌شود.

وی در ادامه افزود: با معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای انجام کار پژوهشی تفاهمنامه‌هایی امضا شد که بر اساس آن 50 میلیون تومان اعتبار برای تأمین نیاز آبی این گونه‌های گیاهی اختصاص یافته است.

عبدی‌نژاد خاطرنشان کرد: با پژوهشکده آبخیزداری جهاد کشاورزی نیز مطالعات مشترکی در حال انجام است.

وی در پایان تصریح کرد: درختکاری در دامنه جنوبی البرز با توجه به وضعیت آلودگی هوای تهران می‌تواند یکی از راهکارهای مؤثر باشد زیرا درختان سالانه می توانند 2.5 تن اکسیژن تولید کنند و 67 تا 70 تن از گرد و غبار هوا را جذب کنند. بنابراین در سطح کلان این طرح می‌تواند در تلطیف هوای تهران و کاهش آلاینده‌ها مؤثر باشد./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920507-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید