Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران خبر داد:

کانون‌های بحرانی بیابان در تهران نداریم/ تبدیل بیابان به باغ پسته

با اقدامات انجام‌شده، کانون‌های بحرانی در استان تهران شناسایی شده و از پیشرفت بیابان جلوگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در اقلیم گرم و خشک ایران و تبخیر بالای آب‌های سطحی، پدیده بیابانی شدن سریع اتفاق می‌افتد.

غلامعباس عبدی‌نژاد افزود: بیش از 20 استان کشور درگیر پدیده بیابانی شدن هستند و استان تهران نیز بخشی از آن محسوب می‌شود.

وی شهرستان‌های ملارد، شهریار، شهرری، ورامین و پیشوا را از مناطقی برشمرد که در معرض بیابانی شدن هستند و خاطرنشان کرد: از یک میلیون و 30 هزار هکتار اراضی که در معرض بیابانی شدن هستند، 150 هزار هکتار آن بیابانی شده‌اند که در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

عبدی‌نژاد ادامه داد: کانون‌های بحرانی مناطق بیابانی را در حال حاضر کنترل کردیم و در برخی مناطق و روستاها اقدامات زراعی برای جلوگیری از بیابانی شدن انجام شده است.

وی تصریح کرد: عملیات تثبیت شن‌های روان در سطح 10 تا 12 هزار هکتار به انجام رسیده و حتی ایجاد مزارع کشاورزی و باغ‌ها نیز در حاشیه این مناطق عملیاتی شده است.

استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق بیابانی امکان‌پذیر است

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران یادآور شد: ایجاد باغ پسته در سطح پنج‌هزار هکتار در منطقه ورامین و ایجاد سایر باغ‌ها در سطحی حدود هشت‌هزار هکتار در این مناطق برای جلوگیری از بیابانی شدن است.

عبدی‌نژاد تأکید کرد: از آنجا که بیابان‌ها ظرفیت‌های خوبی برای گردشگری و استفاده از انرژی خورشیدی هستند، می‌توان طرح‌های ویژه‌ای را در این راستا تعریف کرد.

وی در پایان یادآور شد: مناطق بیابانی 10 ماه از سال آفتاب دارند و می‌توان با تعبیه دستگاهی در این مناطق از این انرژی برای تولید برق استفاده کرد./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920512-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید