Iranian Agriculture News Agency

گام بلند موسسه تحقیقات شیلات برای خودکفایی در تولید

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران از پرورش ماهی تیلاپیا در کشور خبر داد.

عباس علی مطلبی درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: براساس توافقات صورت گرفته با سازمان محیط زیست تولید تیلاپیای پرورشی در تمام شهرستان های استان یزد در حال انجام است.

وی اظهار داشت: همچنین موسسه تحقیقات شیلات در حال رایزنی با سازمان محیط زیست برای گسترش این طرح دراستان هایی مثل تهران، سمنان، البرز، قم ، کرمان، خوزستان، شهرستان محلات و.. است.

نگرانی برای پرورش تیلاپیا وجود ندارد

مطلبی با اشاره به حساسیت های سازمان محیط زیست در رابطه با پرورش ماهی تیلاپیا افزود: به جهت زاد و ولد وسیع و خصلت گوشت خواری این ماهی، سازمان محیط زیست نگران انقراض آبزیان بومی است اما تیلاپیای معرفی شده توسط ما تک جنسیتی و فاقد امکان تکثیر است.

وی ادامه داد: موسسه تحقیقات علوم شیلات به عنوان متولی حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان، بیشتر از سایر دستگاهها نگران حفظ و توسعه این منابع است و از سازمان محیط زیست انتظار همکاری در این رابطه را دارد.

مطلبی با بیان این مطلب که چهار سال کار و پژوهش سنگین بر روی این طرح انجام شده است اظهار کرد: هیچ گونه نگرانی برای پرورش این ماهی در کشور وجود ندارد

اهمیت تولید تیلاپیا در کشور

رئیسس موسسه تحقیقات شیلات کشور با اشاره به این که 5 میلیون تن تیلاپیا در بازارهای جهانی صادر می شود افزود: این ماهی به دلیل قدرت تکثیر وسیع، مرغ آبزی پروری نامیده می شود.

مطلبی با بیان اینکه سال 91 ، 20 تن ماهی تیلاپیا پنج ماه در استان یزد برداشت شده است گفت: پرورش این ماهی سبب افزایش تولید درواحد سطح، اقتصادی شدن فعالیت های حوزه شیلات، ایجاد اشتغال فراوان و عرضه گوشت خوش خوراک و با کیفیت می‌شود.

وی اضافه کرد: از جمله مهمترین خاصیت های این ماهی مقاوت آن در برابر کم آبی و شوری آب است.

مطلبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ماهی تیلاپیا به شکل صادراتی وارد کشور می شود.

به گفته وی قیمت هر کیلو تیلاپیا 30 هزار تومان است.

لازم به ذکر است در حال حاضر ماهی تیلاپیا پس از کپور ماهیان دومین ماهی پرورشی از نظر میزان تولید در دنیا است.

براساس امار فائو تولید سالانه تیلاپیا ناشی از کشت و صید از 1.16 میلیون تن در سال 1997 به 2.5 میلیون تن در سال 2007 و به بیش از 3.2 میلیون تن در سال 2010 افزایش یافته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید