Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور:

پرداخت تسهیلات به فعالان صنعت زنبورعسل آسان شد

برای تسهیل و تسریع دسترسی زنبورداران به منابع مالی، تسهیلات بر اساس پشتوانه مالی و اعتباری آن با پرداخت چک و سفته انجام می‌شود و دیگر نیازی به وثیقه بانکی نیست.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با معرفی صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور به‌عنوان یک صندوق ملی با گستره فعالیت در کل کشور، گفت: این صندوق در حال حاضر بیش از 120 تعاونی و اتحادیه زنبورداری را در قالب سهامدار تحت پوشش دارد و مقدمات لازم را برای تحت پوشش قرار گرفتن سایر تعاونی‌ها و اتحادیه‌های زنبورداری کشور فراهم آورده است.

بهروز بانکی‌پور با حضور در ساختمان خبرگزاری ایانا ضمن بازدید از این مجموعه سرمایه صندوق را در حال حاضر 35 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: فرایندهای لازم برای افزایش سرمایه صندوق تا 55 میلیارد صورت گرفته و چشم‌انداز افزایش سرمایه میان مدت صندوق نیز دستیابی به سرمایه 350 میلیارد ریال است.

وی ویژگی شاخص و منحصر به فرد این صندوق را در تحت پوشش قراردادن تمام زنجیره صنعت زنبورداری دانست و خاطرنشان کرد: در همین راستا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، تمام تشکل‌های فعال در زنجیره تأمین این صنعت برای عضویت در این صندوق شناسایی شده که بیش از 400 شخص حقوقی است.

بانکی‌پور ادامه داد: کارکرد صندوق به‌عنوان یک مؤسسه مالی و اعتباری، خدمات مالی و اعتباری است، اما با این تفاوت که نهادی است توسعه‌ای و نه تجاری. لذا برنامه‌های خود را با همین رویکرد دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: مهمترین برنامه‌های صندوق، تأمین نقدینگی مورد نیاز تعاونی‌ها و اتحادیه‌های زنبورداری با سهل‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن، حمایت و پشتیبانی مالی و اعتباری از فعالیت‌ها و طرح‌های مهم و اثربخش برای کل زنجیره صنعت زنبورداری، تلاش برای تجهیز منابع صندوق، و بالفعل کردن ظرفیت‌های قانونی پیش‌بینی شده برای صندوق است.

عسل تغذیه‌ای مهمترین مشکل صنعت زنبور عسل

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور یادآور شد: مهمترین مشکل و چالش صنعت زنبورداری موضوع بازار است، به‌طوری که در صورت عدم توجه به این موضوع باعث خداحافظی با تولید عسل و سایر فرآورده‌های طبیعی این صنعت می‌شود.

بانکی‌پور در توضیح این موضوع تأکید کرد: افزایش هزینه تولید و عدم ساماندهی بازار و همچنین فقدان مکانیزم مشخص برای تشخیص عسل مرغوب از غیر مرغوب باعث سوق پیدا کردن فعالین این عرصه به سمت تولید عسل تغذیه‌ای (با شکر) است که این موضوع سلامت مصرف‌کننده و زیان تولید ملی را در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: عدم توجه به موضوع بازار در کوتاه‌مدت باعث از دست رفتن مزیت نسبی و رقابتی صنعت زنبورداری در تولید محصولات و فرآورده‌های زنبورعسل می‌شود.

بانکی‌پور همچنین گفت: به‌دست آوردن سهمی از بازار 10 هزار میلیارد ریالی توزیع و فروش عسل به نفع تولیدکنندگان و ارتقاء سطح رفاه و معیشت زنبورداران از مهمترین اهداف صندوق در حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور است.

وی شرط لازم برای دستیابی به اهداف برنامه‌های ملی که صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور آن را دنبال می‌کند، افزود: هماهنگی و همکاری با اتحادیه‌های ملی، استانی و شهرستانی زنبورداری در سراسر کشور و تلاش برای توانمندسازی تشکل‌های زنبورداری مهمترین شرط لازم برای توسعه صنعت زنبورداری کشور است.

این مقام مسئول در صنعت عسل کشور در پایان یکی دیگر از رویکردهای صندوق در پرداخت اعتبارات خرد به تشکل‌ها را پرداخت از محل منابع داخلی و یا تسهیلات بانکی با استقرار نظام اعتبار سنجی به جای نظام وثیقه اعلام کرد و آن را تجربه‌ای موفقیت‌آمیز در سایر نقاط دنیا دانست به شکلی که اعضا با بر اساس اعتبار خود با پرداخت چک یا ثفته تسهیلات دریافت می‌کنند./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-920604-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید