Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور:

توسعه مکانیزاسیون نیازمند سرمایه‌ای معادل یک‌هزار و 400 میلیارد تومان است/ تزریق 5000 تراکتور جدید به بخش

در سال زراعی جاری پنج‌هزار دستگاه تراکتور و 500 دستگاه کمباین جایگزین ادوات فرسوده می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: حدود 95 درصد تولید کشور متکی بر صنایع است و بخش اعظمی از این صنایع در داخل کشور تولید می‌شود.

دکتر کامبیز عباسی افزود: تحریم‌ها و محدودیت‌ها نمی‌تواند روند تولید کشور را متوقف کند.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گندم و جو آبی و دیم کشور حدود هشت میلیون هکتار است که 95 درصد عملیات برداشت آن با استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی به‌ویژه کمباین انجام می‌شود.

عباسی ادامه داد: بخش مکانیزاسیون به سرمایه‌گذاری معادل یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 400 میلیارد تومان نیاز دارد، اما عملاً یک‌ششم این رقم اختصاص پیدا می‌کند.

جایگزینی 200 هزار دستگاه مکانیزه طی برنامه پنجم توسعه

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور تصریح کرد: از آنجا که بیشتر ادوات مکانیزه در کشور فرسوده است، نیاز است تا این ناوگان نوسازی شود و در این راستا طی برنامه پنج‌ساله پنجم 200 هزار دستگاه مکانیزه باید جایگزین شود.

وی یادآور شد: برای شروع، در سال جاری پنج‌هزار دستگاه تراکتور و 500 دستگاه کمباین با سرمایه‌ای معادل 200 تا 250 میلیارد تومان به بخش تزریق می‌شود.

عباسی تأکید کرد: توسعه مکانیزاسیون مبتنی بر روش‌هایی که منجر به پایداری تولید شود، استفاده از روش‌های نوین و فناوری‌های نو و توسعه مکانیزاسیون مبتنی بر مبارزه با خشکسالی و شرایط اقلیمی نامساعد از مهمترین رویکردهای این مرکز محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: توسعه استانداردسازی ماشین‌آلات کشاورزی نیز در دستور کار قرار دارد و بر این اساس با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور تفاهمنامه‌ای به امضاء رسیده است.

عباسی در پایان گفت: در راستای ساماندهی خدمات پس از فروش ادوات مکانیزه نیز با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به تفاهم مشترکی رسیده‌ایم./

خبرنگار: مژگان ستار

A-920608-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید