Iranian Agriculture News Agency

آب دریاچه زریوار کاهش یافت

پناهگاه حیات وحش زریوار مریوان به‌عنوان یک منبع اکوسیستمی منحصر به فرد، از بهترین جاذبه‌های اکوتوریسمی غرب کشور به‌شمار می‌رود که ضعف مدیریت در 10 سال گذشته کاهش آب این دریاچه را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، ذخیره آب دریاچه از 10 سال گذشته تا به حال به دلیل کاهش چشمگیر باران، برداشت بی‌رویه، خشکسالی، تغییرات اقلیمی و عدم کنترل با نوسانات شدیدی روبه‌رو است.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار مهرماه سال 91 میزان آب ذخیره‌شده دریاچه به 28.75 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

ناصح قادری پناهگاه حیات وحش زریوار مریوان را یک منبع اکوسیستمی منحصر به فرد و از بهترین جاذبه‌های اکوتوریسمی غرب کشور دانست و افزود: این دریاچه سال‌ها به‌دلیل تعدد مدیریت و موازی‌کاری‌های طرح‌های مختلف در معرض خطر قرار داشت که با ایجاد کارگروه تخصصی از تمامی ارگان­های ذیربط به مدیریت یکپارچه در این دریاچه انجامید.

وی با اشاره به اینکه اولین کارگروه شهرستانی مدیریت یکپارچه زریوار در مریوان آغاز به کار کرد، ادامه داد: کارگروه مدیریت یکپارچه در یاچه زریوار در مرکز استان شروع به کار کرده و در جهت نیل به اهداف مورد نظر و بومی‌سازی تصمیمات اتخاذ شده کارگروه شهرستانی هم در مریوان آغاز به کار کرد.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان خاطرنشان کرد: این کارگروه به ریاست فرمانداری مریوان و دبیری محیط زیست شهرستان مریوان به‌منظور جلوگیری از وقوع بحران، یکپارچه‌سازی مدیریت و بهره‌برداری خردمندانه از دریاچه است.

قادری در پایان یادآور شد: تنظیم سند چشم‌انداز 10 ساله زریوار، پیشگیری و جلوگیری از نفوذ ساخت و ساز در حریم دریاچه، علامت‌گذاری و تعیین محدوده دریاچه، ثبت آن به‌عنوان پناهگاه حیات وحش با مساحتی حدود سه‌هزار و 900 هکتار، اجرای طرح‌های آبخیزداری صحیح به‌منظور جلوگیری از ورود رسوبات و سیلاب‌ها به داخل دریاچه، خارج کردن فاضلاب از مناطق مسکونی در حاشیه دریاچه، خارج کردن فضولات دامی از روستاهای اطراف، ساماندهی اسکله‌های موجود و برگزاری سمینار علمی و تخصصی درباره دریاچه از مهمترین دستور کارهای این کارگروه است./

خبرنگار: مژگان وفایی

V-920612-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید