Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد:

برگزاری یازدهمین کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی در شهریورماه امسال/ مهار هشت میلیون هکتار از عرصه‌های بحرانی

یازدهمین کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی در نیمه شهریورماه سال جاری در کشور نامیبیای آفریقا برگزار می‌شود و بر مهار بیابان‌زایی، تخریب سرزمین و مقابله با خشکسالی تأکید دارد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در راستای مقابله با بیابان‌زایی در کشور، هر سه ماه یک بار، کارگروه ملی مقابله با بیابان تشکیل می‌شود. در این راستا، گزارش‌های مربوطه که قرار بود به سازمان جهانی مقابله با بیابان ارائه شود، در حال تکمیل است.

پرویز گرشاسبی افزود: برنامه‌های مقابله با بیابان‌زایی با هدف قرار دادن پروژه‌های آبخیزداری و با همکاری وزارت نیرو در حال اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه اقدام ملی مقابله با بیابان‌زایی که در سال 2002 تهیه شده است، امسال با اعتبارات کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و اعتبارات داخلی تحت بازنگری قرار می‌گیرد تا مشخص شود که چه تعداد از پروژه‌ها اجرایی شده و چه تعداد باقی مانده است. همچنین راهکارهای جدید در این راستا ارائه خواهد شد.

ایران پنجمین کشور عضو در کنوانسیون بین‌المللی بیابان‌زایی

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از برگزاری اجلاس کنوانسیون یازدهم در کشور نامیبیا خبر داد و یادآور شد: این اجلاس در نامیبیا که یکی از کشورهای آفریقایی است، شهریورماه امسال برگزار می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نیز با طرح‌های در دست اقدام خود در آن شرکت می‌کند.

گرشاسبی تصریح کرد: این اجلاس به مدت 15 روز آخرین راهکارها در بحث تخریب سرزمین، مقابله با بیابان‌زایی و مقابله با خشکسالی را تحت بررسی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: کشورهایی که در معرض بیابانی شدن و خشکسالی قرار دارند، در این اجلاس شرکت می‌کنند و آخرین تکنیک‌ها و روش‌های مختلف را ارائه می‌دهند.

گرشاسبی تأکید کرد: کشور ایران اقدامات شاخصی در این باره انجام داده است و این امر نشان می‌دهد که پتانسیل خوبی در این موضوع وجود دارد.

وی اظهار داشت: کشور چین نیز تجارب ارزنده‌ای درباره بیابان و خشکسالی دارد، اما سابقه ایران در این بخش به 50 سال می‌رسد.

این مقام مسئول همچنین گفت: مهار بیابان و کنترل آن برای هشت میلیون هکتار از عرصه‌های کشور انجام شده است و مطالعه برای مابقی عرصه‌های در معرض خطر نیز در حال انجام است.

گرشاسبی در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران پنجمین کشوری است که به عضویت کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با بیابان‌زایی درآمده است، این در حالی است که کشور عراق که کانون بیابان‌زایی است، سال گذشته به عضویت درآمد و عضو یک‌صدوهفتادوهشتم این کنوانسیون شد./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920612-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید