Iranian Agriculture News Agency

رئیس اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز خبر داد:

اجرایی شدن طرح‌های تحقیقاتی از اولویت‌های وزیر جهاد کشاورزی/ تخفیف تحریم‌ها در کاهش تورم مؤثر است

از آنجا که طرح‌های تحقیقاتی مناسبی در کشور انجام شده است، اجرایی شدن آنها می‌تواند کمک مؤثری بر افزایش تولید و کاهش قیمت تمام‌شده داشته باشد.

رئیس اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: وجود روابط بین‌المللی و سیاسی در کشور در تمامی بخش‌ها و ازجمله کشاورزی تأثیر گذاشته است.

دکتر بهاءالدین نجفی افزود: تغییرات دولت اگر به سمت ایجاد تعامل بیشتر با کشورهای دیگر و تخفیف تحریم‌ها حرکت کند، کنترل تورم و کاهش قیمت‌ها به‌وجود خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی در گاهی از موارد باعث ایجاد جو روانی در جامعه می‌شود. به‌ویژه در محصول برنج که قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهد، اگر روند افزایشی قیمت‌ها بدین ترتیب پیش رود، در جامعه اختلال ایجاد می‌شود.

نجفی ادامه داد: نوسانات نرخ ارز بر برنج وارداتی تأثیر می‌گذارد و بدین ترتیب محصولات تولید داخل نیز برای اینکه بتواند خود را همپای رقیب بکند، با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود.

وی تصریح کرد: هزینه‌های تولید نیز بخش دیگری از مواردی است که افزایش قیمت‌ها را باعث می‌شود، زیرا افزایش ملزومات تولید و هزینه‌های کارگری به آن دامن می‌زند.

بودجه تحقیقات افزایش یابد

رئیس اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز یادآور شد: از آنجا که تحقیقات کشاورزی کارهای ارزنده‌ای را برای کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش تولید محصول انجام داده است، لازم است که با توجه ویژه وزیر جهاد کشاورزی اقدامات لازم برای اجرایی شدن آنها انجام شود.

نجفی تأکید کرد: تحقیقات در حال حاضر از بودجه نامناسبی برخوردار است که در صورت توجه بیشتر، بخش اعظمی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی قیمت محصولات کشاورزی و قیمت‌های تضمینی را باید مورد حمایت بیشتر قرار دهد تا کشاورز و مردم کمتر لطمه ببینند.

نجفی در پایان گفت: بخش کشاورزی در تمامی کشورها مورد حمایت است و در ایران نیز باید بیشتر به آن توجه شود./

خبرنگار: مژگان ستار

A-920623-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید