Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

باغ ملی گیاه‌شناسی دیگر حیاط خلوت عده‌ای خاص نیست/ بخش خصوصی ایده‌های خوبی برای رونق باغ دارد

با ورود بخش خصوصی برای اجاره باغ گیاه‌شناسی ملی کشور، ایده‌های جدیدی اجرایی شده است که باعث رونق این باغ خواهد شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: باغ ملی گیاه‌شناسی کشور دارای هزینه‌های بسیاری است که بخش دولتی پاسخگوی آن نیست، بنابراین از چند سال گذشته واگذاری آن به بخش خصوصی و تحت نظارت دولت در دستور کار قرار گرفت.

دکتر حسین میرزایی ندوشن افزود: این باغ که دارای گونه‌های منحصربه‌فردی است، دارای چهارهزار گونه گیاهی بوده که از نقاط مختلف کشور برای بازدید عموم آورده شده است.

وی خاطرنشان کرد: نگهداری برخی از گونه‌های گیاهی و تأسیسات موجود در باغ و ادوات آبیاری آن به هزینه‌ای حدود چهار میلیارد تومان در سال نیاز داشت؛ بنابراین به‌عنوان نخستین اقدام بازدید عمومی مردم از باغ در دستور کار قرار گرفت، اما باز هم هزینه‌ها پاسخ داده نشد تا اینکه قرارداد اجاره به بخش خصوصی به امضاء رسید و بر اساس آن در حال حاضر بخش خصوصی مسئول مراقبت از باغ ملی گیاه‌شناسی کشور است.

میرزایی ندوشن ادامه داد: این واسپاری در راستای اصل 44 قانون اساسی می‌تواند مؤثر باشد، به‌گونه‌ای که بخش خصوصی تلاش می‌کند تا علاوه بر حفظ گونه‌های گیاهی موجود در باغ، چشم‌نوازی مناطق را نیز افزایش دهد تا بدین ترتیب بازدیدکنندگان بیشتری را به آن جلب کند.

وی تصریح کرد: در این باغ ملی که سعی شده شبیه‌سازی از نقاط مختلف کشور در آن انجام شود، تاکنون مناظر چشم‌نوازی ایجاد شده که نگهداری آنها به هزینه نیاز دارد.

هیچ جای نگرانی برای نگهداری باغ ملی گیاه‌شناسی توسط بخش خصوصی نیست

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: 40 هزار کامیون خاک ذخیره شده تا به‌صورت مصنوعی قله هیمالیا شبیه‌سازی شود و گونه‌های گیاهی موجود در آن منطقه کشت شود.

میرزایی ندوشن تأکید کرد: تمامی کارشناسان و محققان این باغ ملی گیاه‌شناسی در حال حاضر از نگهداری این باغ توسط بخش خصوصی رضایت دارند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی اظهار داشت: در گذشته باغ ملی گیاه‌شناسی به حیاط خلوت برای قشر خاصی تبدیل شده بود، اما در حال حاضر علاوه بر آنکه بخش دولتی به حفظ ذخایر ژنتیکی مشغول است، بخش خصوصی نیز سایر اقدامات مربوط به نگهداری باغ را به‌درستی انجام می‌دهد.

میرزایی ندوشن همچنین گفت: در گاهی از مواقع ممکن است به‌دلیل آنکه گیاهی بومی منطقه‌ای دیگر باشد، خشک شود، اما این خشکی نمی‌تواند دلیلی برای نگهداری نادرست باشد.

وی در ادامه افزود: ما با بیش از 140 باغ گیاه‌شناسی در دنیا دادوستد مواد گیاهی داریم و گاهی ممکن است گونه‌های گیاهی کشورهای دیگر در ایران جواب ندهد. بنابراین نباید خشک شدن برخی گونه‌ها دست‌آویزی برای عدم نگهداری نادرست گیاهان توسط بخش خصوصی قلمداد شود.

مناظر چشم‌نواز باغ ملی گیاه‌شناسی برای بازدید عموم تعبیه شده است

این مقام مسئول درباره در معرض دید عموم قرار گرفتن باغ‌های گیاه‌شناسی در جهان خاطرنشان کرد: در تمامی دنیا باغ‌های گیاه‌شناسی در معرض دید عموم است؛ به‌گونه‌ای که علاوه بر بازدید دانشجویان و علاقمندان رشته‌های کشاورزی، مردم عادی نیز از مناظر چشم‌نواز آن استفاده می‌کنند.

میرزایی ندوشن ادامه داد: در باغ ملی گیاه‌شناسی ایران نیز نقاط مختلف کشور ازجمله باغ شاهپور شبیه‌سازی شده و آلاچیق‌های موجود در باغ نیز برای رفاه مردم ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: آبشارهایی که دارای سنگ‌های منحصربه‌فرد است، نیز تعبیه شده تا مردم لذت ببرند؛ بنابراین حضور بخش خصوصی خواهد توانست با ایده‌های جدید این باغ را مورد توجه بیشتر عموم قرار دهد.

میرزایی ندوشن میزان سطح باغ‌ گیاه‌شناسی ملی ایران را 140 هکتار برشمرد و یادآور شد: چهارهزار گونه گیاهی که دارای شرایط خاصی هستند، می‌طلبد که هزینه‌های بیشماری بر آن تحمیل شود و بخش دولتی نمی‌تواند چنین هزینه‌ای را تأمین کند.

وی تأکید کرد: بخش دولتی همواره نگاه نظارتی خود را بر عملکرد بخش خصوصی دارا است و هیچ نگرانی خاصی برای از بین رفتن گونه‌های گیاهی وجود ندارد.

میرزایی ندوشن در پایان اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر باغ گیاه‌شناسی، وجود شهرک‌هایی است که در اطراف آن به‌وجود آمده و آب منطقه را کاهش داده است. این در حالی است که آبیاری گونه‌های گیاهی لازم و ضروری است./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920624-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید