Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران خبر داد:

کشت تلفیقی درختان جنگلی در دستور کار منابع طبیعی استان تهران/ بودجه ابلاغ نشد، پروژه‌ها مسکوت ماند

در سال جاری برای حفظ آب، خاک، اکسیژن، کاهش آلایندگی هوا و جذب گرد و غبار، کشت تلفیقی درختان جنگلی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: جنگل‌های استان تهران بیشتر اهمیت زیست محیطی و برای حفظ آب، خاک، اکسیژن، کاهش آلایندگی هوا و جذب گرد و غبار را دارد و جنبه استفاده از چوب آن مدنظر نیست.

غلامعباس عبدی‌نژاد افزود: کشت تلفیقی درختان جنگلی طی سال‌های اخیر مدنظر قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که در گذشته تنها از یک گونه سوزنی یا پهن‌برگ استفاده می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از یک گونه مخاطراتی همچون حمله آفات و بیماری‌ها و آتش‌سوزی را به همراه دارد؛ بنابراین کشت تلفیقی می‌تواند از این امر جلوگیری کند.

عبدی‌نژاد ادامه داد: کشت درخت زیتون، بنه، سنجد، پهن‌برگ‌ها و سوزنی‌برگ‌ها طی سالیان اخیر در دستور کار قرار گرفته، به‌گونه‌ای که بخش عظیمی از جنگل‌های استان تهران به این ارقام اختصاص یافته است.

هنوز بودجه 92 ابلاغ نشده است

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران تصریح کرد: به‌دلیل آنکه درخت زیتون نمی‌تواند در شرایطی که دمای هوا به زیر 14 درجه سانتی‌گراد برسد، باروری داشته باشد، بنابراین در مکان‌هایی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد، کشت آن انجام می‌شود.

وی یادآور شد: این درخت طی چندساله اخیر در استان تهران و در مناطق خاصی کشت شده است که بحث زینتی آن مدنظر بوده، اما در شرایطی که دمای هوا اجازه دهد، شاهد به بار نشستن آن نیز بوده‌ایم.

عبدی‌نژاد تأکید کرد: تلطیف هوای آلوده تهران می‌تواند با کشت درختان تلفیقی محقق شود.

وی در پایان اظهار داشت: منابع طبیعی استان تهران طرح‌های منحصربه‌فردی برای اجرا دارد، اما از آنجا که هنوز بودجه سال 92 ابلاغ نشده، بسیاری از پروژه‌ها مسکوت مانده است./

خبرنگار: مژگان ستار

V-920631-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید