Iranian Agriculture News Agency

کوه تودج استهبان در آتش سوخت

فعالان محیط زیست استهبان در حالی از آتش‌سوزی غلبند (کوه تودج استهبان) خبر دادند که نزدیک به دو ماه از آتش‌سوزی پیشین آن نمی‌گذرد. گفته می‌شود آتش‌سوزی بر اثر بی‌احتیاطی یکی از باغداران صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از پایگاه اطلاع‌رسانی صدای طبیعت، یکی از فعالان محیط زیست با اعلام این مطلب گفت: در پی تماس یکی از فعالان محیط زیست ساعت 19:30 عصر روز گذشته متوجه آتش‌سوزی مجدد کوه توج غلبند شدیم. این درحالی است که بیشتر از دو ماه از فاجعه آتش‌سوزی کوه تودج نمی‌گذرد.

رسول حاج‌باقری افزود: پس از حصول اطمینان از آتش‌سوزی، راهی منطقه شدیم. در این میان با ادارات مختلف تماس گرفته شد و چندین وسیله نقلیه آماده شد. نیروهای مردمی، منابع طبیعی، آتش‌نشانی و... قبل از رسیدن ما آتش را مهار کرده بودند، اما با این وجود هنوز بقایای آتش در بخش وسیعی از منطقه دیده می‌شود.

به‌گفته وی، با اینکه فعالان محیط زیست با امکانات محدودی که داشتند شروع به پاک‌سازی بقایای آتش کردند، به‌نظر می‌رسد بین دو تا سه هکتار از مستثنیات سوخته باشد و آسیبی به منابع طبیعی وارد نشده است. بیشتر خسارت واردشده شامل درختچه‌ها و گیاهان علفی و احتمالاً دارویی و تعداد بسیار کمی درخت بادام کوهی و ارژن است که باید به‌طور دقیق بررسی شود، اما ظاهراً علت آتش‌سوزی باز هم بی احتیاطی یکی از باغداران بوده است.

این فعال میراث فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: حضور به‌موقع ادارات، گروه‌های مردمی و افراد در محل آتش‌سوزی یکی از عواملی بود که باعث شد آتش ظرف دو ساعت مهار شود. تأثیر فعالیت انجمن‌های غیردولتی و پیگیری‌های این گروه‌ها، در عملکرد ارگان‌های مختلف دیده می‌شد، چرا که نسبت به فاجعه آتش‌سوزی دو ماه گذشته، بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر اقدام کردند./

V-920701-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید