Iranian Agriculture News Agency

ایجاد بادشکنهای غیر زنده برای مهار شنهای روان

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا 'محسن یکتاپور' روز سه شنبه در یک نشست خبری افزود: احداث بادکشنهای غیر زنده، مالچپاشی و ایجاد پوشش گیاهی با عملیات بیولوژی از اقدامات موثر برای مهار شنهای روان در این استان است.

وی با اشاره به وجود جنگلهای خلیج فارس و دریای عمان اظهار داشت: این جنگلهای در حدود 801 هزار هکتار است که جنگلهای ایرانی تورانی 213 هزار هکتار و جنگلهای مانگرو با وسعت 20 هزار و 119 هکتار بخشی از این جنگلها را تشکیل می دهند.

یکتاپور ادامه داد: 78 درصد جنگلهای مانگرو در خلیج فارس و دریای عمان و مابقی در استانهای سیستان و بلوچستان و بوشهر قرار دارد.

وی، تعداد کانونهای بحران استان هرمزگان را 19 کانون عنوان کرد و تصریح کرد: این کانونها در 209 هزار هکتار از این منطقه وسعت دارند و بیشتر این کانالها در شرق استان متمرکز هستند.

این مقام مسوول، وسعت بیابانهای استان هرمزگان را 33 درصد مساحت کل استان اعلام کرد و گفت: بیشترین مناطق بحرانی در مناطق جاشت، میناب و سیریک واقع هستند.

وی گفت: وسعت مراتع نیمه متراکم این استان 210 هزار هکتار، مراتع کم تراکم سه میلیون و 883 هزار هکتار و مراتع کم تراکم بالغ بر 700 هکتار است.

'امید ذاکری' رییس اداره جنگلداری استان هرمزگان نیز به افزایش سطح جنگلهای مانگرو در این استان اشاره کرد و گفت: از سال 1370 توسعه جنگل در این استان آغاز شده و در این راستا، هفت میلیون اصله نهال حرا و چندل در استان تولید شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به این که استان هرمزگان در منطقه خشک و کم باران کشور قرار دارد، میانگین بارندگی آن 205 میلی متر است که یک چهارم میانگین جهانی است.

'ابوالقاسم حسن پور' معاون آبخیزداری استان هرمزگان نیز در این زمینه گفت: تردد شناورهای بزرگ نفت کش و قایقهای قاچاق در اطراف جنگلهای حرا، موجب تخریب در این منطقه شده است.

وی ادامه داد: پیگیریهایی در زمینه جلوگیری از تردد شناورهای سنگین برای جمع آوری آهن پاره و بارگیری در مناطق جنگلی انجام شده است.

وی تصریح کرد: با پیگیری سازمان جنگلها، شناور سنگین جمع آوری آهن در اطراف جنگلهای حرا جریمه و از تردد این شناور در منطقه جلوگیری شد.

حسن پور تاکید کرد: این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه حراست و کنترل جنگلهای حرا را بر عهده دارد.

وی در خصوص احداث سد 'گاوریک' استان هرمزگان گفت: وزارت نیرو، احداث این سد را آغاز کرده است، اما سازمان منابع طبیعی با احداث آن مخالفت کرده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات مهار کانونهای بحران اظهار داشت: 9 پارک جنگلی به وسعت 180 هکتار و 54 بوستان روستایی با سطح 161 هکتار با مشارکت جوامع محلی، شوراهای اسلامی و خیرین در این استان احداث شده است.وی افزود: در نهایت با تلاش سازمان جنگلها، حق آبه جنگلهای مانگرو به رسمیت شناخته شده و قرار است در قالب طرحی سیلاب گل آلود و مقطع آبگیری سد، از مقطع تحتانی رها سازی شود.

یکتاپور ادامه داد: همچنین پنج ذخیرگاه جنگلی به وسعت 446 هکتار در این استان وجود دارد که تعداد 250 گونه گیاهی در آن تولید می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید