Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش خبر داد:

حذف یارانه شیر، به جای اصلاح سبد غذایی مردم!/ خطر جهش‌های ژنتیکی با کاهش مصرف شیر

حذف یارانه شیر با اصلاح سبد غذایی مردم که تکلیف برنامه پنجم توسعه است، در تناقض آشکار است.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس هشتم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در زمان تصویب برنامه پنجم توسعه، اصلاح سبد غذایی ایرانیان مورد تأکید قانون‌گذار قرار گرفت.

دکتر حسین حسنی بافرانی افزود: در جریان تصویب این برنامه، نمایندگان متعهد شدند برای اصلاح سبد غذایی مردم ایران - به‌گونه‌ای که با افزایش مواد پروتئینی و کالری‌های مورد نیاز باشد - برنامه‌ریزی و همزمان فرهنگ‌سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر میزان مصرف کالاهای غیرمفید غذایی نظیر روغن، شکر، تنقلات، چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و نوشابه در سبد غذایی مردم کشور به شدت در حال افزایش است؛ این در حالی است که سرانه مصرف مواد غذایی باارزش نظیر ماهی، گوشت، مرغ، شیر، سبزیجات و به‌ویژه محصولات دریایی به کندی در کشور افزایش پیدا می‌کند که نشان‌دهنده فقر سبد غذایی به لحاظ اولویت‌بندی ارزش غذایی است.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس هشتم شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، تکلیف شد وزارت بهداشت و درمان با همکاری صداوسیما نسبت به اصلاح سبد غذایی مردم ایران به‌گونه‌ای اقدام کند که با فرهنگ‌سازی، میزان مصرف کالاهای با ارزش غذایی بالاتر، نهادینه شود. هرچند تیزرهای تلویزیونی محدودی درباره مصرف میگو، ماهی و شیر پخش شد، اما در زمان حاضر وزارت بهداشت و درمان و در کنار آن صداوسیما نسبت به هدف‌گذاری برنامه زاویه گرفته و از آن دور شده‌اند.

حسنی بافرانی با اشاره به کاهش مصرف سرانه شیر تصریح کرد: کاهش 20 درصدی مصرف سرانه شیر در عمل شروع یک فاجعه غذایی محسوب می‌شود، چرا که برای رساندن سرانه مصرف شیر به 85 کیلوگرم در ایران، سرمایه‌گذاری‌های زیادی شد، اما اکنون با یک تصمیم‌گیری غلط، حذف آن در سبد غذایی مردم اتفاق افتاد که می‌تواند زمینه شروع به بیماری‌های ناشی از کمبود مصرف پروتئین را به همراه داشته باشد.

وی با هشدار به مسئولان دولتی و همچنین نمایندگان مجلس یادآور شد: اگر به سادگی از کنار کاهش مصرف شیر عبور کنیم، بعد از گذشت یک تا دو دهه، با مشکلات عمیق سلامت مردم و حتی جهش‌های ژنتیکی روبه‌رو خواهیم شد که با هیچ یارانه‌ای جبران نمی‌شود.

حسنی بافرانی کوتاهی قد و گسترش بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D مثل MS و پوکی استخوان را از مهم‌ترین پیامدهای ناشی از کاهش مصرف شیر دانست./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-920719-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید