Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم آستارا در مجلس در گفتگو با ایانا:

تدوین شناسنامه خلوص برنج الزامی است

برای حفظ جایگاه برنج داخلی کشور، ساماندهی بازار برنج و تدوین شناسنامه خلوص برنج ضروری است.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: خالص‌فروشی برنج باید با اتکا به چهارچوب شورای سیاست‌گذاری تدوین شده و به‌صورت قانونی در بازارهای داخلی قابلیت اجرا پیدا کند.

صفر نعیمی افزود: مهم‌ترین محصول کشاورزان شمالی برنج است، اما به‌علت اختلاط انواع برنج و فروش آن به اسم برنج هاشمی، اعتبار برنج داخلی در حال مخدوش شدن است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که عمده مردم با ارقام مختلف برنج آشنا نیستند، در صورت اختلاط متوجه عدم خالص‌فروشی نخواهند شد، باید قانونی تصویب شود که بر اساس آن، فروشندگان متخلف ناگزیر به پرداخت جریمه شده و از مخدوش شدن اعتبار برنج ایرانی جلوگیری شود.

نعیمی ادامه داد: در زمان حاضر برنج ایرانی از مرغوب‌ترین برنج‌های دنیا بوده و باید مزیت اقتصادی استان‌های شمالی کشور به‌گونه‌ای حفظ شود که کشاورزان همچنان تمایل به کشت برنج به‌عنوان محصولی پرزحمت داشته باشند.

وی تصریح کرد: هرچند برنج داخلی کشور به اندازه‌ای افزایش پیدا نکرده که درباره صادرات آن بتوان سخن گفت، اما بر اساس سند چشم‌اندازه توسعه که ایران باید قدرت اول اقتصادی منطقه باشد، خودکفایی در تولید برنج و صادرات این محصول به‌عنوان یکی از محصولات پرمزیت در دنیا باید مورد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مسئولان قرار گیرد.

تدوین شناسنامه برنج، ضروری است

نایب‌رئیس انجمن حمایت از برنج کشور نیز در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اختلاط برنج و فروش برنج‌های پرمحصول به نام برنج کیفی اظهار داشت: انجمن حمایت از برنج با فرستادن کارشناس به‌صورت رایگان به همه مراکز فروش، برای تشخیص سلامت و خلوص برنج عرضه‌شده، آمادگی خود را اعلام کرده است.

غلامعلی قربانی تأکید کرد: همه سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌توانند با درخواست کارشناس از انجمن برنج نسبت به خلوص برنج خریداری‌شده داخلی اطمینان حاصل کنند، اما برای خریداران جزئی باید آیین‌نامه یا قانونی تصویب شود که فروشندگان ملزم به عرضه برنج خالص و باکیفیت باشند.

وی یادآور شد: امکان پیگیری قضایی و جریمه‌های نقدی ازجمله ابزاری است که می‌تواند فروشندگان را در چهارچوب عرضه برنج خالص قرار دهد، اما این به معنای آن نیست که شناسنامه‌دار شدن برنج برای شناسایی خلوص آن غیرضروری است./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-920720-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید