Iranian Agriculture News Agency

پرورش میگو گامی درمسیر رهایی از صادرات تک محصولی

مسوولان و دست اندرکاران صنعت پرورش میگو معتقدند: با توجه ارزآوری و اشتغال زایی بالای پرورش میگو که می تواند گامی درمسیر رهایی از اقتصاد و صادرات از تک محصولی و وابستگی شدید به درآمدهای نفت باشد، حمایت مسوولان برای حل مشکلات فعالان این صنعت و توسعه آن ضروری است.

به گزارش ایرنا، آنان می گویند: هم اکنون ۶۰درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می شود این درحالی است که پرورش دهندگان و فعالان این صنعت در این استان با انبوهی از مشکلات رو به رو هستند.

پرورش دهندگان و صادرکنندگان میگو در استان بوشهر افزودند: در صورت برطرف شدن این تنگناها و حمایت از این صنعت می توان ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری وگردش مالی یکهزار میلیارد ریالی کنونی پرورش میگو را در استان بوشهر افزایش داد.

این عده گفتند:مشکلات زیرساختی نظیر برق دار نبودن برخی سایت های پرورش میگو، نبود اعتبار برای نگهداری از سرمایه گذاری های صورت گرفته، پرداخت نشدن تسهیلات، کمبود سرمایه درگردش، موانع عمده صادراتی، کمبود و گرانی نهاده ها از جمله غذای میگو از مشکلات عمده این صنعت است.

رییس اتحادیه پرورش میگوی استان بوشهر گفت: در استان بوشهر۱۰ جایگاه پرورش میگو با پنج هزارو ۵۰۰ هکتار زمین آماده سازی شده برای ذخیره سازی بچه میگو و پرورش آن وجود دارد که از این میزان چهار هزارو ۳۰۰ هکتار آن مفید است.

ابراهیم عباسی افزود: رود شور، موند غربی ،بنک و بردستان به عنوان جایگاه های مهم پرورش میگوی استان بوشهر هستندو مابقی نیز شامل بویرات، بندرریگ، رودحله، شیف، دلوار، موند شمالی درقالب ۳۰۰ واحد به صورت خرد به افراد و شرکت های پرورش میگو واگذار شده است.

وی اضافه کرد: عمده این مکان ها دارای خاک رس پایین با درجه نمک بالا هستند که این امر باعث افزایش فرسایش خاک و تخریب زیرساخت ها می شود.

عباسی گفت: ازاین سایت ها رود شور، حله، موند شمالی و شیف برق ندارند که برقدار کردن دو سایت از آنها از مصوبه سفر هیات دولت در سال ۸۶ است که به عهده شرکت برق منطقه ای فارس گذاشته شده است.

وی گفت: با وجود این که زمین اجرای این پروژه تامین شده و در سال ۸۷ نیز ۱۳ میلیارد ریال از شرکت توانیر به شرکت برق منطقه ای فارس پرداخت شده است اما تاکنون کاری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: همچنین عمده سایت های پرورش میگو فاقد آب آشامیدنی هستند و با وجود وعده های زیاد مسوولان برای حل این مشکل و آبرسانی به این سایت ها،در عمل اقدامی نشده است.

عباسی بیان کرد: مسوولان پس از سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت های پرورش میگو در استان بوشهر برای نگهداری این زیرساخت ها برنامه ای ندارند.

وی اضافه کرد: تا کنون هیچ یک از بانک ها تعاملی با پرورش دهندگان برای تامین سرمایه در گردش نداشته اند و با سخت گیری های زیاد هیچ یک از پرورش دهندگان نتوانسته اند از سرمایه در گردش بانکی استفاده کنند.

عباسی گفت: صندوق توسعه بخش کشاورزی نیز با اعتبار حداقلی که در اختیار دارد در تلاش برای حل مشکل پرورش دهندگان استان است اما اعتبار این صندوق کافی نیست.

وی ادامه داد: اگر قرار است صنعت پرورش میگو در استان بوشهر پایدار بماند و برای کشور اشتغال، ارزآوری داشته و امنیت سواحل را تضمین کند، حل مشکلات، پوپایی و پایداری این صنعت نیاز به عزم ملی دارد.

مدیرمرکز تکثیر و زادآوری موند میگو نیز گفت: با توجه به گرانی نهاده ها در صنعت پرورش میگو اگر مسوولان شرایط صادرات را برای فعالان این صنعت فراهم نکنند، صنعت پرورش میگو با شکست مواجه می شود.

کریم حیدری افزود: در شرایطی که قیمت غذای میگو، لارو و کارگر بالا رفته برای احیای صنعت پرورش میگو مسوولان باید همکاری و حمایت بیشتری از فعالان این صنعت داشته باشند.

وی اضافه کرد: کیفیت پایین غذای میگو و نبود مواد اولیه برای تهیه غذا در کشور یکی از مشکلات مهم این صنعت است ودرصورت حل این مشکل میزان برداشت نیز بیشتر می شود.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران نیز گفت: از سال ۷۳ که شیلات بحث تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کرد و خود بخش تولی گری را برعهده گرفت به دلیل غیرکارشناسی بودن این سیاست هر دو بخش با مشکل مواجه شدند.

حسین زارعی افزود: ارگان های مسوول در این مدت بدون حساب اقدام به صدور مجوز تاسیس کارخانه های فرآوری و بسته بندی میگو کردند طوری که در کوتاه ترین زمان مجوز تاسیس ۴۵کارخانه فرآوری صادر شد، این درحالی بود که تا پیش از این فقط دو کارخانه عمل آوری در استان وبوشهر جود داشت.

وی اضافه کرد: از آنجا که محصول فرآوری شده باید صادر شود و اتحادیه اروپا بازار مناسبی برای این کار بود ناگزیر به انطباق سیستم فرآوری کارخانه ها با استاندارهای اتحادیه اروپا شدیم که در مرحله اول ۲۲کارخانه با صرف هزینه هنگفتی موفق به گرفتن کد ECCشدند.

وی اضافه کرد: هم اکنون به دلیل مشکلات مالی، کمبود مواد اولیه و تحریم شاید سه یا چهار کارخانه فراوری دارای این کد باشند.

وی گفت: ظرفیت این کارخانه ها یکهزار و ۲۰۰تن در روز است ولی میزان استحصال آبزیان از دریا واستخرهای پرورش براساس میانگین ۱۰ ساله حدود ۴۵هزار تن است.

زارعی اضافه کرد: از این میزان پنج هزار تن از کشور خارج، ۱۵هزار تن ماهیان کنسروی و ۱۰هزار تن نیز به صورت تازه به خوزستان و به تازگی به کشور عراق و تهران ارسال می شود.

وی اضافه کرد: مازاد این استحصال نیز تنها برای ۱۰ تا ۱۵ روز کار کارخانه های فرآوری میگو در استان بوشهر کافی است.

زارعی در باره صادرات آبزیان نیز گفت: در گذشته بازار صادرات آبزیان در ایران مثل بازار اروپا صادرات و واردات با تعرفه ها بالانس می شد ولی با تغییر سیاست دولت این امر جای خود را به بازار رقابت داد و ما باید با کشورهای چین، هند، سنگاپور و تایلند رقابت کنیم.

وی گفت: ما باید با کشورهایی رقابت کنیم که اصلا شرایط مساوی با آنها نداریم این درحالی است که آنها درهمه زمینه ها شرایط مناسبتری نسبت به ما دارند.

زارعی گفت: همه شرکت های فرآوری آبزیان استان بوشهر به دلیل بدهی های معوقه در رهن بانک هستند و برای شمار زیادی از آنها نیز اجراییه صادر شده است.

وی گفت: هر چه زودتر باقی مانده اعتبار بسته حمایتی میگو اختصاص یابد مشکلات صنعت پرورش میگو در استان بوشهر تا حدودی حل می شود ودر کنار این صنعت کارخانه های فرآوری نیز جان دوباره ای می گیرند.

وی گفت: از سال ۸۸تا ۹۰ دولت برای کمک به صنعت پرورش میگو یارانه پرداخت می کرد که به ازای صادرات هرکیلو میگو پنج هزار ریال یارانه در اختیار صادر کننده قرار می داد که باید به پرورش دهنده پرداخت می شد.

زارعی افزود: اما تاکنون این یارانه پرداخت نشده و ما امروز به پرورش دهندگان بدهکاریم.

وی اضافه کرد: با پی گیری اتحادیه صادرکنندگان، پارسال مبلغ ۱۷میلیارد ریال به عنوان یارانه از وزارت صنعت، معدن و تجارت به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر پرداخت شد ولی این رقم را نیز یکی از طلبکاران این اداره کل برداشت و یک ریال به پرورش دهندگان پرداخت نشد.

وی در مورد مشکلات صادرات گفت: ناپایداری قیمت دلار یکی از مشکلات مهم صادرکنندگان است و صندوق ضمانت صادرات نیز با این که در استان نماینده دارد ولی هیچ فعالیتی نمی کند.

زارعی حمل و نقل را از دیگر مشکلات صادرات کنندگان عنوان کرد و گفت: در گذشته کانتینرهای یخچال دار کشورهای خارجی با قیمتی مناسب وارد بندرهای جمهوری اسلامی می شدند و با اجاره آنها بار خود را به کشور مقصد حمل می کردیم ولی با تحریم های اخیر مشکلات ما چند برابر شد.

وی اضافه کرد: تعداد کانتینرهای ایران ضمن این که بسیار محدود هستند، قیمت اجاره آنها نیز دو برابر کانتینرهای خارجی است و این امر هزینه های صادرات را افزایش می دهد.

زارعی بیان کرد: با توجه به تحریم ها، باری که با کشتیرانی جمهوری اسلامی حمل می شود باید به بندر جبل علی در دبی ارسال و از آنجا به کشور مقصد دوباره بارگیری و ارسال شود.

وی گفت: دامپزشکی جابه جایی کانتینرها را در دبی برای صدور گواهی به طوری تلویحی پذیرفته ولی هنوز عملی نشده است.

زارعی افزود: در دبی بار به واسطه دیگری به کشور مقصد ارسال می شود که خطر بازگشت سرمایه در این مورد وجود دارد چون وجه به حساب واسطه حواله می شود.

زارعی گفت: با توجه به بیماری میگوهای پرورشی در کشور چین امسال ۷۰درصد میگوی پرورشی استان بوشهر به چین صادر می شود ولی نمی تواینم به خاطر برخی قوانین این محصول را صادر کنیم.

وی بیان کرد: باید تفاهم نامه ای بین دامپزشکی چین و ایران انجام می شد که مستقیم بار به چین برود ولی این کار صورت نگرفته و خریدار چینی نیز برای پرداخت نکردن مالیات رغبتی نشان نمی دهد.

زارعی اظهار کرد: این درحالی است که اگر بخواهیم از بندر جبل علی نیز اقدام به صادرات کنیم به علت آن که نماینده ای در آن بندر نداریم خطر بازگشت نکردن سرمایه وجود دارد.

وی گفت: هم اکنون محصول فراوری شده آماده صادرات است ولی مسوولان با ما همکاری نمی کنند.

معاون تکثیر و پرورش اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: هم اکنون ۷۵درصد استخرهای پرورش میگوی استان بوشهر فعال هستند.

مهندس علی صالح پور افزود: پنج هزار و ۵۰۰هکتار برای پرورش میگو در استان بوشهر آماده سازی شده که از این میزان ۴۴۰چهار هزارو ۴۴۰هکتار سطح مفید است.

وی اضافه کرد: همچنین امسال در سطح سه هزار و ۱۰۰هکتار ذخیره سازی ۶۹۰میلیون قطعه بچه میگو صورت گرفته که تولید ۱۰هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر پیش بینی می شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون دو کارخانه تامین غذای میگوی پرورشی به صورت نیمه فعال در استان بوشهر وجود دارد که در صورت تامین سرمایه در گردش آن مشکل برطرف می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی ۱۰هزار تنی تولید میگو در سال جاری به ۱۲تا ۱۳هزار تن غذای میگو برای حوضچه های پرورش فعال در این استان نیاز است.

صالح پور بیان کرد: هم اکنون ۷۰ درصد غذای مورد نیاز بچه میگوهای ذخیره شده در استان بوشهر در استان بوشهر و مابقی از شرکت های فرا دانه شهرکرد، ۲۱بیضا در استان فارس، اصفهان مکمل، هرمزگان و مقداری نیز از خارج از کشور تامین می شود.

معاون تکثیر و پرورش اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: تقویت زیرساخت های پرورش میگو با توجه به ظرفیت موجود در این استان ضروری است.

وی گفت: با توجه به این که از یکهزار میلیارد ریال بسته حمایتی میگوی کشور ۴۲۰میلیارد ریال سهم استان بوشهر بوده است انتظار داریم برای رونق این صنعت در کشور ۸۸۰میلیارد ریال مابقی اعتبار درنظر گرفته شده برای این صنعت نیز تخصیص یابد.

وی اضافه کرد: لایروبی کانال های آبرسانی، ترمیم دریچه ها، برق رسانی به جایگاه های پرورش و تامین جاده دسترسی از جمله مشکلات مهم زیرساختی بخش پرورش میگو است.

صالح پور اظهار کرد: اعتبارات استانی جوابگوی ترمیم زیرساخت های صنعت پرورش میگو در استان بوشهر نیست.

رییس اداره توسعه میگوی پرورشی شیلات استان بوشهر نیز گفت: هم اکنون از ۱۰سایت پرورش میگو پنج سایت برق دارند که در صورت برقدار شدن این سایت ها و فراهم شدن بهتر زمینه کار میزان برداشت از این مکان ها افزایش می یابد.

ناصر میرشکاری افزود: در گذشته اعتباراتی برای مطالعه و ترمیم زیرساخت های پرورش میگو اختصاص می یافت ولی چند سالی است که این اعتبارات تخصیص نیافته است.

وی بیان کرد: اعتبارات استانی تخصیصی به شیلات نیز جوابگوی ترمیم زیرساخت های صنعت پرورش میگو در استان بوشهر نیست و بهره برداران خودشان باید هزینه کنند.

میرشکاری گفت: هرچند دولت در بحث لایروبی کمک هایی به پرورش دهندگان می کند ولی سیاست شیلات واگذاری مدیریت سایت ها به بهره برداران است.

این مقام ادامه داد: هم اکنون بیش از دو هزار نیروی کار مستقیم و غیر مستقیم در بخش پرورش میگو در استان بوشهر فعالیت می کنند که با توجه به اهمیت این صنعت در بخش اشتغال زایی باید دولت اهمیت ویژه ای به صنعت میگو داشته باشد.

رییس اداره توسعه میگوی پرورشی شیلات استان بوشهر اظهار کرد: همچنین با تصویب هرچه زودتر مرحله دوم بسته حمایتی میگو، تخصیص یارانه و بازسازی و تکمیل زیرساخت های پرورش میگو زمینه رشد و پیشرفت این صنعت فراهم شود.

میرشکاری گفت: صنعت پرورش میگو علاوه بر ارزآوری و اشتغال مساله امنیت مرزها به وسیله پرورش دهندگان را نیز تضمین می کند به همین دلیل احیا و حل مشکلات این صنعت برای کشور مهم و ضروری است.

وی افزود: امسال چرخش مالی پرورش میگو در استان بوشهر یکهزارو ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

رییس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات استان بوشهر نیز گفت: افزایش هزینه های حمل و نقل، ثابت نبودن نرخ ارز، تحریم ها، نبود حمایت های مالی و کمبود سرمایه صادرکنندگان باعث شده پرورش دهندگان در بعضی از جاها دچار ورشکستگی شوند.

مهندس اصغر دشتی زاده افزود: پارسال از هفت هزار تن میگوی پرورشی تولیدی در استان بوشهر دو هزار و ۷۴۷تن میگوی پرورشی صادر شد که ۲۰میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

وی بیان کرد: توجه به زیرساخت های پرورش میگو در استان بوشهر بویژه در بخش فرآوری و بسته بندی این محصول مطابق سلیقه بازارهای جهانی ارزآوری خوبی برای کشور دارد.

دشتی زاده گفت: برای حفظ بازارهای جهانی در بحث میگوی پرورشی استان نیازمند حمایت بیشتر دولت است.

وی بیان کرد: بیشترین میگوی پرورشی استان بوشهر به کشورهای ویتنام، امارات متحده عربی، اسپانیا، بلژیک، ایتالیا، کره جنوبی و مصر صادر می شود.

دشتی زاده گفت: بیشترین مشکلات شرکت های فرآوری میگو در سطح استان بوشهر کمبود اعتبارات و نقدینگی، حجم کم محصول برای فرآوری و نبود اعتباربرای جایگزینی، تعمیر دستگاه ها و به روز کردن آنها باعث شده بیشتر این کارخانه ها ۸۰درصد زیر ظرفیت واقعی خود کار کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۳۲ کارخانه فرآوری در استان بوشهر به بهره برداری رسیده که از این تعداد ۱۴کارخانه فعال، ۱۲کارخانه نیمه فعال و شش کارخانه غیرفعال هستند.

دشتی زاده گفت: ظرفیت کارخانه های فرآوری استان ۱۴هزار و ۹۷۵تن محصول در ساعت است که هم اکنون از نصف این ظرفیت نیز استفاده نمی شود.

وی اضافه کرد: درصورتی که از کارخانه های فعال و نیمه فعال فرآوری آبزیان استان بوشهر حمایت نشوند این کارخانه ها نیز راکد و سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بخش به هدر می رود.

رییس گروه بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات استان بوشهر گفت: امروز کارخانه های فرآوری میگو در استان بوشهر برای جلوگیری از ورشکستگی به جای میگو، پای مرغ و سایر مواد دیگر را فرآوری می کنند.

وی بیان کرد: با توجه به مقدار کم ماهی و میگو در استان بوشهر محصول تولیدی کنونی تنها جوابگوی نیاز دو ماه کارخانه های فرآوری در استان بوشهر است و مابقی ماه های سال باید بیکار باشند.

دشتی زاده گفت: در شرایط ایده آل در سه شیفت کاری باید ۲۴۰نفر در کارخانه های فرآوری میگو در استان بوشهر فعالیت کنند که هم اکنون در شبانه روز کمتر از ۱۰نفر در این کارخانه ها مشغول به کار هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید