Iranian Agriculture News Agency

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

هشدار دوباره فائو / احتمال بروز دوباره آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان

فائو نسبت به احتمال بروز دوباره آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در فصل پاییز هشدار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب در روز جهانی غذا گفت: در هزاره سوم و قرن 21 همسو با پیشرفت‌های شگرف در هریک از شاخه‌های علوم، بالا رفتن انتظارات جوامع انسانی در زمینه‌های مختلف امری طبیعی و به‌جا بوده به‌ویژه در جایی که با غذای آنها (امنیت غذایی) و با سلامت آنها (سلامت غذا) در ارتباط باشد.

دکتر محسن مشکات افزود: سرمایه دامی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در کشور در حوزه‌های دام، طیور و آبزیان علاوه بر ایجاد ثروت، درآمد و تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه، فرصت‌های شغلی فراوانی را برای مردم ایجاد کرده و صیانت از این سرمایه ملی و حمایت از درآمد و منبع امرارمعاش قشر کثیری از جامعه باعث اشتغال‌زایی، تثبیت شغل، استقرار عدالت، ثبات اجتماعی و تولید غذا به‌ویژه در جوامع روستایی و عشایری و تحقق اهداف برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر تغییرات مهمی در جهان رخ داده است و چالش‌های موجود در مقوله امنیت غذایی جدی‌تر و نگران‌کننده‌تر شده است. تغییرات اقلیمی جهان، گرم شدن آب و هوا، گرم شدن کره زمین، بروز خشکسالی‌ها، سیلاب‌ها و بسیاری از بلایای طبیعی دیگر بیشترین آثار منفی را در تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی به بار آورده است.

مشکات ادامه داد: بشر با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که راه حل‌های جهانی را طلب می‌کند. یکی از این چالش‌ها، گسترش بیماری‌های نوپدید و بازپدید در سطوح تماس میان انسانف حیوان و اکوسیستم محل زندگی آنها است. بر این اساس بود که در سال 2008 نهادهای بین‌المللی ازجمله سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحمد، سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی بهداشت دام، صندوق بین‌المللی کودکان ملل متحمد به همراه بانک جهانی و هماهنگ‌کننده جهانی آنفلوآنزا سند راهبردی مشارکت در راه "جهان واحد، بهداشت واحد" را منتشر کردند.

وی تصریح کرد: هدف جامع در سند راهبردی "جهان واحد، بهداشت واحد" به حداقل رساندن ریسک (خطر) بیماری‌های با احتمال ایجاد جهان‌گیری یا رخداد پاندمی‌ها مانند آنفلوآنزای خوکی و آنفلوآنزای پرندگان است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: فائو هشدار می‌دهد: احتمال بروز دوباره بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در فصل پاییز وجود دارد و کشورهای آلوده و همسایگان آنها باید مراقبت جدی کنند.

مشکات تأکید کرد: در پی بروز موارد متعدد ابتلای انسانی به آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در چین ناشی از تحت تیپ H7N9 در سال 2013 و اعلام نگرانی‌های بهداشتی ناشی از جهانگیری آن، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

وی اظهار داشت: در دهه اخیر تحت تیپ H5N1 یکی دیگر از عوامل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بسیاری از کوشرهای قاره آسیا، اروپا و آفریقا شیوع داشته و در تعدادی از کشورها به شکل بومی درآمده است و شباهت موجود بین ویروس‌های 2003 (H5N1) و 2013 (H7N9) چین، مشترک بودن آنها بین پرندگان و انسان و ایجاد بیماری تنفسی حاد و کشنده است.

مشکات همچنین گفت: سه تحت تیپ H9N2، H5N1 و H7N9 در کشور چین در حال چرخش است. این همزمانی گردش سه تحت تیپ ویروس آنفلوآنزا، شانس ظهور ویروس‌های به‌شدت واگیر و به‌شدت کشنده انسانی را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه افزود: سازمان دامپزشکی کشور با پایش بیماری در سطح پرندگان مهاجر/ وحشی، طیور بومی و طیور صنعتی ردپای ویروس‌های H5 و H7 را رصد می‌کند.

جهان همچنان از طاعون گاوی پاک است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: بیماری مهلک طاعون گاوی در قرن 30 یکی از عوامل محدودکننده تولید گوشت و شیر و تجارت دام و محصولات دامی، شناخته می‌شد. ایران هم از آسیب‌های این بیماری در امان نبود. برنامه جهانی ریشه‌کنی طاعون گاوی (نقشه راه گام‌به‌گام) به همت سازمان جهانی بهداشت دام تدوین شده و مسئولیت پیگیری آن به عهده سرویس بهداشت دام فائو گذاشته شد. در حال حاضر جهان از این بیماری پاک است.

مشکات درباره کنترل بیماری تب برفکی که در بین بیماری‌های دامی یکی از عوامل محدودکننده تولید شیر و گوشت و تجارت دام و محصولات دامی شناخته می‌شود، ادامه داد: با هدایت و پشتیبانی فائو، سازمان جهانی بهداشت دام و کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا، فرصت همکاری منطقه‌ای کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه فراهم شده است و طبق برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده، کشورهای منطقه باید با روشن کردن وضعیت موجود خود و اجرای نقشه راه گام‌به‌گام کنترل و ریشه‌کنی بیماری تا سال 2025، در وضعیت حذف بیماری تب برفکی با واکسیناسیون یا بدون واکسیناسیون، قرار گیرند.

وی تصریح کرد: از دیگر چالش‌ها می‌توان به افزایش آلاینده‌های تهدیدکننده سلامت مواد غذایی اشاره کرد. امروزه در مبحث سلامت غذایی علاوه بر آلاینده‌های بیولوژیکی (باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها)، به آلاینده‌های شیمیایی (باقیمانده‌های دارو (آنتی‌بیوتیک‌ها، سولفونامیدها، ضدالتهاب‌ها، ضدانگل‌ها و قارچ‌کش‌ها) هورمون‌ها، سموم دفع آفات کشاورزی (ارگانوکلره، ارگانوفسفره، کاربامات‌ها و پایروتیروئیدها)) انواع سموم قارچی (آفلاتوکسین‌ها و...) فلزات سنگین (سرب، کادمیوم، آرسنیک و جیوه)، آلاینده‌های فیزیکی و رادیونوکلئیدی پرداخته می‌شود. در سال جاری پایش آلاینده‌ها در فرآورده دامی و آبزی (شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، عسل، ماهی (سردآبی و گرم‌آبی) و میگو) و خوراک دام، طیور و آبزیان توسط سازمان دامپزشکی کشور در دست اجراست.

مشکات یادآور شد: در این طرح بر اساس دستورالعمل شماره EC96.23 تعداد هشت‌هزار و 804 نمونه از سطح مراکز تولیدی برداشت شده و با انجام 38 هزار و 525 آزمون‌های غربالگری و تأییدی در آزمایشگاه‌های مرجع تخصصی کنترل بهداشتی مواد غذایی تهران، مشهد، قزوین و ارومیه، میزان آلاینده‌ها اندازه‌گیری و با حداکثر مجاز (MRLs) مقایسه خواهد شد.

وی تأکید کرد: سه مؤلفه اصلی نهاده‌ها (تأمین، بهاء و نوسانات قیمت‌ها) در سال گذشته چالش‌های جدی را برای تولید‌کنندگان مانند افزایش هزینه و ابهام بیشتر در فضای کسب و کار در پی داشته است. افزایش قیمت‌ها تهدید جدی برای امنیت غذایی و در این میان طبقات کم‌درآمد جامعه، آسیب‌پذیری بیشتری خواهند داشت و می‌تواند ضمن داشتن اثرات منفی اجتماعی و اقتصادی بر تحقق پیش‌بینی سرانه 33 گرم پروتئین حیوانی در روز، در پایان برنامه پنجم توسعه تأثیرگذار باشد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: ثبات بازار مواد غذایی، بستگی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی از طریق افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، توسعه امور زیربنایی، توسعه خدمات ترویجی، آموزشی و اطلاع‌رسانی، توسعه تحقیقات، توسعه بیمه و خدمات حمایتی، استفاده از فناوری‌های نوین، افزایش راندمان تولید و افزایش بهره‌وری دارد./

خبرنگار: مژگان ستار

L-920728-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید